În 2019, fiecare șofer bucureștean a pierdut 9 zile și 11 ore blocat în traficul de la orele de vârf, conform TomTom Traffic Index, raport care analizează situația traficului în peste 400 de orașe ale lumii.

În tot timpul ăsta, ar fi putut să-și facă un concediu, să vadă de două ori serialul „Game of Thrones” sau să planteze 228 de copaci.

Tot în 2019, pe străzile din București au apărut câteva scutere electrice pe care le puteai închiria printr-o aplicație mobilă. Responsabil de asta a fost Cosmin Coșereață.

Scutere, biciclete, trotinete? "Nu vom mai avea unde să parcăm toate mașinile, o să le punem una peste alta"

Viitorul tech

26/08/2021

În topul celor mai congestionate orașe europene, Bucureștiul ocupa locul 4 în 2019, conform TomTom Traffic Index, un raport care prezintă situația traficului din 416 orașe din lume. La nivel global, situația era la fel de inflamată, România ocupând locul 11 în topul țărilor în care mașinile mai mult stau pe loc în trafic.

În 2020, România a ajuns pe locul 9 la nivel european, dar scăderi au fost înregistrate în toată lumea ca urmare a pandemiei de coronavirus și a limitării de mișcare.

Nu stăm mai bine nici la capitolul calitatea aerului. Un studiu publicat în 2020 de platforma globală privind calitatea aerului IQAir plasează România pe locul 15 în topul celor mai poluate țări din Europa.

O sursă directă a poluării: traficul. Să nu uităm că prin Pactul Verde European, strategia europeană pentru neutralitate climatică, România ar trebui să reducă cu 55% emisiile de carbon generate de autoturisme până în 2030, iar din 2035 să nu mai înmatriculeze niciun autovehicul care generează emisii.

O parte din flota de scutere electrice Blinkee City FOTO Facebook Blinkee City România

O parte din flota de scutere electrice Blinkee City FOTO Facebook Blinkee City România

O parte din flota de scutere electrice Blinkee City FOTO Facebook Blinkee City România

O parte din flota de scutere electrice Blinkee City FOTO Facebook Blinkee City România

Astfel, sunt necesare soluții alternative de transport. Precum Blinkee City, un serviciu de ridesharing original din Polonia, prin care poți închiria scutere electrice, deci și ecologice, cu care te poți deplasa prin oraș. Tot ce ai nevoie este o aplicație mobilă și un carnet de conducere.

În București, serviciul a fost adus de Cosmin Coșereață. De loc din Pitești, Cosmin a avut de mic ideea de „la noi de ce nu?” atunci când vedea ceva bun în străinătate. După facultate, a plecat o perioadă în SUA și ulterior și-a găsit un job într-o companie din Polonia. Acolo a petrecut 6 ani, perioadă în care a văzut ce fac polonezii bine și cum putem face și noi.

„Am văzut scuterele pe stradă. Primul gând a fost să-mi iau un scuter pentru mine, că e mișto. Dar după mi-am zis că de ce să-mi iau doar mie, mai bine iau mai multe, mă întorc în România și dau drumul la treabă”, își amintește Cosmin.

Cum poți străbate Bucureștiul în doar 15 minute

Prima dată a încercat să copieze serviciul polonez de la zero. A aplicat la mai multe finanțări europene pentru proiect, dar n-a avut noroc. Și cum în business contează foarte mult momentul în care pui în aplicare o idee, Cosmin a deschis în 2019, în București și Pitești, franciza poloneză Blinkee City.

România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani. foto: 11784053 | Electric © MingWei Chan | Dreamstime.com

Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică

România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.

Mircea Geoană (sursa foto: INQUAM Photos / Octav Ganea)

Geoană, banii din Bulgaria și de la Nelu Varga. Finanțare de la o rețea de evazioniști: „Eu i-am băgat 50 de mii de euro, din păcate mi i-a băgat înapoi. Îi dădeam și un milion”

ONG-ul care îl vrea pe Mircea Geoană președinte a primit, în luna mai, 50.000 de euro de la o firmă fantomă din Bulgaria, controlată de un om de afaceri condamnat pentru înșelăciune care a fost pe lista fugarilor și a reușit să scape de pușcărie.

„Noi am mers doar pe partea de scutere, pentru că asta este ideal pentru București. Avem trafic, iar cu scuterul poți să te miști repede. Am un exemplu clar: eram pe la Cora prin Militari și trebuia să ajung urgent în Pipera. Prin aplicație îmi dădea 45 de minute, iar eu am făcut 16 minute. Câștigi o grămadă de timp”, explică Cosmin Coșereață, Blinkee City.

Pentru București, scuterul electric este cea mai bună metodă de transport urban. Cel puțin nouă luni pe an, cât nu e frig, bucureștenii s-ar putea deplasa astfel și ar salva foarte mult din timpul pierdut în trafic. Și ar fi și mai în siguranță decât pe o trotinetă.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

„Din punctul meu de vedere, scuterul este mult mai sigur, prin simplu fapt că ai o putere de accelerație mult mai mare. Te ajută să te distanțezi de mașini. E super simplu, trebuie doar să știi câteva reguli de bază. E ușor manevrabil. Scuterele noastre au dimensiunea perfectă pentru a merge și două persoane în același timp, dar sunt și suficient de mici pentru a dispune de manevrabilitatea de care ai nevoie pentru a te descurca în oraș.

Și se poate merge ok în București cu scuterul, ai multe benzi de circulație, ține de tine ca șofer să nu-ți faci probleme. Da, e mai riscant decât într-o mașină, dar mai puțin riscant decât pe o trotinetă sau bicicletă”, adaugă Cosmin.

Pandemia a venit cu pânze de păianjen pe scutere

În 2019, la început, Blinkee City însemna 20 de scutere electrice. În septembrie, numărul lor a ajuns la 52, iar în 2020, în plină pandemie, Cosmin a decis dublarea flotei.

„A fost un risc, m-am trezit din somn de câteva ori. Pandemia ne-a lovit grav. La un moment dat erau pânze de păianjen pe scutere. În aprilie 2020, cred că am strâns 6.000 de lei. Nici chiriile nu le-am putut plăti. Am intrat în șomaj tehnic”, își amintește Cosmin.

Dar a fost și un lucru bun în toată perioada asta: a cumpărat scuterele cu 25% mai ieftin și anxietatea resimțită de oameni cu privire la transportul public i-a împins spre mijloace alternative de deplasare, precum scuterul electric.

Peste 80% din utilizatorii Blinkee au vârste între 18 și 35 de ani, majoritari fiind bărbați, în special avocați și medici, oameni care au de mers și în câte trei sau patru puncte în fiecare zi.

Avantajul unui scuter este că pe un singur loc de parcare pot fi parcate până la trei scutere FOTO Facebook Blinkee City România

Avantajul unui scuter este că pe un singur loc de parcare pot fi parcate până la trei scutere FOTO Facebook Blinkee City România

Avantajul unui scuter este că pe un singur loc de parcare pot fi parcate până la trei scutere FOTO Facebook Blinkee City România

Avantajul unui scuter este că pe un singur loc de parcare pot fi parcate până la trei scutere FOTO Facebook Blinkee City România

Cu toate astea, scuterele Blinkee au avut parte și de experiențe mai puțin plăcute, în diverse zone din București.

„Ne confruntăm și cu un pic de vandalism. Ne-au aruncat un scuter în Lacul Tei, altora le-au furat bateriile, le-au spart ecranele, le-au vopsit farurile. În cazul cu Lacul Tei, parcul e plin de camere, dar nu mergea nici măcar una atunci când s-a întâmplat evenimentul.

Riscul de furt există tot timpul. Nu e ușor, dar se pot fura. Noi n-am avut, doar prin Polonia și Ungaria. Le-am găsit pe toate, chiar dacă-n lac. Noi intervenim foarte repede și asta descurajează furtul. În Herăstrău am avut recent două furturi de baterii. La fel și-n Bucureștii Noi”, explică Cosmin.

Căile ferate, soluție pentru problema traficului

După doi ani de existență pe piață, cererea pentru scuterele electrice a crescut tot mai mult, iar Cosmin a ajuns la concluzia că următorul pas ar fi comercializarea lor. Pandemia i-a tras puțin preșul de sub picioare, dar a avut timp să găsească răspuns la două întrebări importante: „de ce are nevoie românul de mașină personală? și „ce l-ar convinge pe român să-și cumpere un scuter?”

„Ai nevoie de mașină personală pentru a merge la muncă în fiecare zi. Asta se poate rezolva prin transport public în comun, servicii de ridesharing, bicicletă cel puțin nouă luni pe an.

Românul mai are nevoie de mașină pentru a-și face cumpărăturile. Însă sunt produse care-ți pot fi livrate acasă, că doar trăim în 2021, ai tot felul de aplicații care-ți livrează cumpărături. Dacă vrei să-ți faci tu cumpărături, îți poți închiria o mașină și te-ai dus o oră, două, ai plătit și aia e”, explică Cosmin.

Românul mai are nevoie de mașină pentru a-și duce copilul la școală. Însă, este de părere Cosmin, de la 10 ani copiii pot fi lăsați să meargă cu transportul în comun, mai ales dacă zona asta va fi îmbunătățită.

„Să nu uităm că românul mai are nevoie de mașină și pentru a merge la țară. În rural nu ai cum să ajungi fără mașină. Iar aici este punctul important: până n-o să avem infrastructură feroviară cum trebuie nu vom rezolva nimic. 

Cum ar fi să te duci cu mașina până la gară, să o parchezi, să te urci în tren, să ai condiții cum trebuie, și să te duci la țară? Sau dacă stai în zonele limitrofe din București, să vii cu bicicleta până la gară, pe care fie o parchezi acolo, fie urci cu ea în tren, plătești în plus, și ajungi la destinație. După, dacă vii în București, ai tot felul de soluții: scutere, biciclete, trotinete. Dar până nu rezolvăm problema căilor ferate nu vom rezolva problema traficului”, adaugă Cosmin.

„De ce să plătească în parcare 3 lei, când poate parca gratis pe stradă fără nicio repercusiune?”

Însă, indiferent de ce soluții alternative vor fi dezvoltate, scutere, trotinete, parcări subterane sau supraetajate, nu vom reuși să ținem pasul cu numărul în creștere al mașinilor, e de părere Cosmin Coșereață, care militează pentru renunțarea la mașina personală.

În cartiere, da, probabil sunt prea puțin locuri de parcare, acolo situația trebuie analizată mai în profunzime. Dar e și o chestiune de mentalitate. De exemplu, în Sectorul 4 s-au mai construit parcări, chiar și supraetajate. Dacă te uiți, maximum 50% grad de ocupare. În același timp, străzile sunt pline de mașini parcate. De ce să plătească în parcare 3 lei, când el poate parca gratis pe stradă fără nicio repercusiune?” continuă el.

În acest context, autoritățile ar trebui să se ocupe de trenuri și tramvaie, să construiască un sistem bine integrat, iar poliția să dea amenzi atunci când e cazul.

„Nu înțeleg de ce nu se dau amenzi pentru mașinile parcate peste tot. Imaginează-ți ce înseamnă pentru un om cu dizabilități să trăiască în București. Sau pentru o mamă cu cărucior. Sunt pline trotuarele de mașini și în cinci ani totul o să fie mult mai grav.

Să nu mai zic de mașinile abandonate. Cred că în București se vor elibera foarte multe locuri de parcare doar eliminând aceste mașini. Dar astea sunt soluții mici. Soluțiile mari sunt trenurile și tramvaiele, asta în toată țară. Inclusiv sate, comune”, este de părere Cosmin Coșereață.

Colaborarea cu instituțiile din domeniu, vis frumos

Din 2019 și până-n prezent, Cosmin a încercat în repetate rânduri să colaboreze cu autoritățile locale, dar nu a avut noroc. Chiar și la evenimente de profil, unde ar fi putut să intre în contact cu specialiști și oameni din administrație, interesul pentru mobilitate urbană a fost doar la nivel declarativ.

„Am făcut câteva cereri de primire în audiență în 2019 către Primăria Municipiului București.

De curând, ne-au sunat de la Camera de Comerț, unde a fost un eveniment pe economie, digitalizare și mobilitate. Eu am fost speaker pe mobilitate. Au participat și prefectul Capitalei, primarul de la Sectorul 3, cel de la 2 și cred că un consilier de la Sectorul 4 și unul de la 5 și o doamnă de la ANAF.

Toți cu discursuri politice, focusate pe probleme, de parcă noi nu știm ce probleme sunt în București, mai puțin pe soluții. La finalul sesiunii s-a ieșit la interviuri, poze, s-a stat un pic și s-a plecat. Eu am vrut să ajung la eveniment pentru a lua legătura cu primarii, pentru că nu mi-a ieșit cu cererile în audiență, dar n-am avut șansa asta.

Au venit, și-au spus bucățica și au plecat. A fost un eveniment la care mobilitate era doar în titlul, iar oamenii care ar trebui să fie interesați de mobilitate au venit și au plecat”, este concluzia lui Cosmin Coșereață de la Blinkee City România.

Această serie de articole despre antreprenori români este susținută de Raiffeisen Bank, ca o contribuție la promovarea afacerilor românești. Antreprenorii români pot beneficia de finanțare, educație antreprenorială și dezvoltare accelerată prin intermediul programului factory by Raiffeisen Bank.

echipa pressone

Avem nevoie de ajutorul tău!

Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.

De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.

Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.

Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Share this