REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

17/06/2016

Ies de pe mess

BUZZ! Știați că bătrânul Yahoo Messenger, care există de mai bine de 18 ani, se închide în august?

Nostalgici, am făcut ceea ce fiecare dintre fidelii săi foşti utilizatori ar trebui să mai facă măcar o dată: am intrat „pe mess”.

Era atât de pustiu, că puteai ascunde orice acolo, la fel ca în a doua pagină de căutare de la Google.

*

În anii 2000, Yahoo Messenger era un loc suprapopulat. În perioada sa de glorie, adică pe la finalul primului deceniu al secolului XXI, avea peste 122 de milioane de utilizatori. Saltul cel mai spectaculos s-a petrecut între 2007 și 2009, perioadă în care numărul celor care conversau „pe mess” s-a dublat.

Jurnalistul Bogdan Stanciu (41 de ani) a rememorat vremurile în care pe mess se putea începe orice – chiar și o căsnicie.

„Era prin 2002, iar YM era cea mai la îndemână metodă de a comunica la distanță, gratis. Nici poveste de Facebook pe atunci sau de smartphone-uri, iar telefonia mobilă era mai scumpă.

Fata cu care m-am căsătorit era șefa mea de la București, la un ziar național. Ţineam legătura aproape 100% pe YM. Treptat, conversațiile profesionale au început să fie împănate de emoticoane tot mai sugestive. Între altele, atunci am învățat să desenez un trandafir, așa: @};-.

După trei luni de conversații, cu tot mai multe emoticoane, relația virtuală s-a materializat în lumea reală. Ne-am căsătorit după doi ani și ne-am despărțit după alți șase, dar asta deja nu mai are legătură cu YM”, ne-a povestit Bogdan.

Emoticoanele de pe YM sunt, după părerea lui Andrei Crivăț, unul dintre primii bloggeri români, acel ceva fermecător care n-a mai fost de găsit, ulterior, pe nicio platformă de messaging sau rețea socială.

„Emoticoanele erau faine. Mai ales alea secrete”, își amintește el.

Andrei ne-a povestit cum s-a împrietenit „pe mess” cu un alt blogger – Cetin: unul era la Cluj, celălalt, la Constanța.

„Era prin 2006. Eram la început cu blogurile, ne citeam, cred că mai povesteam prin comentarii și, la un moment dat, am făcut schimb de ID-uri de mess. După aia, stăteam cu zilele și orele să povestim chestii pe mess…”.

Așa ajungem la emoticoane – fețișoarele galbene create pentru ca utilizatorii să-și poată transmite, în afara textului, și emoții. Acestea au devenit animate, pentru YM, începând din 2001.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Mai mult, de-a lungul timpului, Yahoo a creat și un set de emoticoane „ascunse” – pentru gama tot mai largă de sentimente care începeau să se lase dezvăluite în lumea virtuală.

Inspirat de efectele sociale pe care le aducea platforma Yahoo Messenger, scenaristul Doru Lupeanu a scris scenariul scurtmetrajului Fața galbenă care râde”, care avea să fie regizat de Constantin Popescu jr..

Filmul ne arată doi părinți de vârstă mijlocie, interpretaţi de Luminiţa Gheorghiu şi Teodor Corban, care învață să folosească YM pentru a putea comunica cu fiul lor, aflat la studii în SUA.

YM și emoticoanele lui, dar și dorința de-a impresiona o fată l-au inspirat pe bloggerul Darius Groza (jeg.ro) să creeze, în vara lui 2006, aşa-numitele emoticoncerte – scurte videouri în care fragmente din textele unor piese cunoscute sunt înlocuite, într-o fereastră Yahoo!, cu „emoticoane”.

Ironic, primul emoticoncert a fost realizat pe piesa Mad world, a lui Gary Jules.

Emoticoncertul a avut un succes atât de mare, încât compania Yahoo l-a contactat pe bloggerul român, propunându-i o colaborare. Se întâmpla acum nouă ani, în 2007.

Iată ce spune Darius Groza acum:

„Îmi place să cred că am contribuit decisiv, prin emoticoncerturi, la o lehamite globală și, ulterior, la trecerea în nefolosință a Yahoo! Messenger. Din nefericire, Dumnezeu cu o mână a luat și cu o mână ne-a dat Snapchat. Sunt prea bătrân pentru toate astea…”

Declinul YM a început să devină odată cu expansiunea majoră a altor platforme de comunicare, printre care Skype și whatsapp.

Cu toate acestea, ICQ, prima platformă de mesagerie instant, lansată în 1996 de compania israeliană Mirabilis – deci, cu doi ani înaintea Messenger-ului –, continuă să existe. A fost chiar inclusă într-o listă a lucrurilor care mai există, deși nimeni nu poate spune de ce :) .

*

Am selectat și câteva reacții de pe reddit privind închiderea bătrânului mess.

Farewell, YM!

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios