REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Dragoș Dragoș Giugula, aka Dragoș Comedy. Foto: arhiva personală

Dragoș Comedy, despre umor, stand-up și cum se râde în 2023: „Totul e amuzant până când e vorba despre tine. Oamenii se supără din cauza chestiilor care sunt foarte personale”

Am vrut să fac un interviu cu Dragoș Giugula, un tânăr de 33 de ani din România, care rupe pe Tik Tok și Instagram făcând stand-up în limba engleză. Poate n-ai auzit de el după numele ăsta, dar de Dragoș Comedy (aproape) sigur ai auzit. 

Dragoș e un tip foarte spontan și carismatic, care știe să se joace cu expresiile faciale și e maestrul instantaneelor. Și dacă ai nimerit până acum pe un monolog de-al lui, filmat live, sigur știi la ce mă refer. 

La Cluj, Dragoș a făcut 4 show-uri, fără respiro, și a adunat în sală circa 800 de oameni în două zile. Niciun efort pentru o sală sold out. Când a întrebat publicul cine l-a mai văzut înainte live, s-au ridicat destule mâini, proporțional cu totalul oamenilor care se aflau în sală. Asta mie-mi spune că Dragoș nu doar că își fidelizează publicul, ci se face tot mai apreciat într-un public destul de nișat – vorbitori fluenți de engleză care gustă umorul lui, fiind descris ca „dark, but cute”.

Dragoș a plecat din țară în 2008 ca să studieze Dreptul în Londra. După facultate a ajuns în Singapore, unde a locuit o perioadă, apoi s-a mutat în Estonia. Începuse deja să fie interesat de stand-up și să meargă la Open Mic, dar avea nevoie de un loc în care să exerseze mai mult și să pregătească material pe care să îl testeze. Berlin era locul perfect pentru asta, pentru că se organizau și câte 20 de show-uri de Open Mic pe săptămână. 

Dragoș locuiește în Berlin și în prezent, iar din momentul în care stand-up-ul a devenit mai mult decât o joacă, a circulat în peste 30 de țări și 80 de orașe din lume cu show-urile lui. E probabil singurul comediant de nouă generație de la noi, care a făcut turnee la o scară atât de largă.

Am aflat în șapte minute de la Dragoș Comedy, omul care îți demonstrează că un spectacol de comedie reușit înseamnă, în primul rând, sincronizarea perfectă între intenția autorului și public.


Pe 15 noiembrie, în jur de ora 19.00, am ajuns la Cinema Dacia din Cluj-Napoca înainte de cel de-al doilea show de stand-up din seara aceea. Acolo l-am găsit pe Dragoș, care mai avea fix 15 minute până la începerea ultimului show. Când l-am întrebat dacă vrea să facem un scurt interviu, a zis relaxat: „Ok, facem interviul. Avem cam puțin timp la dispoziție, dar putem să ne încadrăm.”

Am mers în backstage, unde erau puse la încărcat peste tot baterii pentru camerele de filmat și am dat drumul la înregistrare. 

„Totul e amuzant până când e vorba despre tine”

Dragoș s-a apucat de stand-up în 2016 în Singapore. 

Pe atunci lucra la o multinațională în vânzări, iar la un moment dat niște prieteni de-ai lui care mergeau la Open Mic i-au propus să-i însoțească. În audiență erau vreo 15 persoane și a observat că ceea ce spune place la public – se râdea mai mult decât la unele persoane mai experimentate. Și așa a tot repetat din nou și din nou, „până s-a tot dus”.

Glumele lui Dragoș au mereu substrat – de cele mai multe ori politic, istoric, geopolitic, dar nu numai. În show-urile lui stabilește întotdeauna o comunicare directă cu publicul – pune întrebări, iar din răspunsurile pe care le primește materializează glume spontane, uneori riscante. Pentru că își ia interlocutorii la întrebări și improvizează din ce spun ei, există mereu o probabilitate ca reacțiile să fie neașteptate. 

„Totul e amuzant până când e vorba despre tine. Oamenii se supără din cauza chestiilor care sunt foarte personale”, spune Dragoș. El povestește că a făcut la un moment dat niște glume despre tăierea porcului și despre cum asta e o tradiție cât se poate de reală în România, înainte de Crăciun. Oricum ai lua-o, dacă ai participat vreodată la tăierea porcului, știi că nu poate ieși de acolo decât umor negru.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

În schimb, reacțiile pe care le-a primit au fost foarte ostile, oamenii au zis că nu e ok să se glumească pe seama cruzimii față de animale. „Asta a fost experiența mea, nu poți să îmi negi experiența, făcând asta, practic o invalidezi.”

O întrebare pe care Dragoș a lansat-o în show-ul lui a fost: „Câți dintre voi mă știți din online?”, iar în secunda următoare toată sala s-a umplut de aplauze. Atunci m-am întrebat cât de copleșitor poate fi să vezi că atâta lume se adună să te vadă, că e sold-out la mai toate reprezentațiile tale și că uneori lumea plânge de la atâta râs atunci când ești pe scenă.

„A crescut organic și natural totul, de aia nu a fost copleșitor. Am văzut cum se dezvoltă audiența de la show la show, de la an la an.”

Dragoș spune că la început e greu în stand-up, nu se mișcă lucrurile la fel repede cum te-ai aștepta, nu vin mereu la fel de mulți oameni și ajungi să te întrebi – „Oare fac bine ce fac?” La început apar îndoieli – dacă înainte aveai un job, ajungi să te întrebi dacă ar trebui să te întorci la ceea ce făceai înainte. 

Dar libertatea de mișcare e cea care are cel mai greu cuvânt în astfel de alegeri. 

„Au fost și show-uri de 10-20 de persoane la început, apoi de 40-50, apoi de 200-300. Acum, în Cluj, au fost în total, în cele două zile, 800 de oameni.”

„Oamenii se simt mai bine, mai relaxați când nu-i văd alții, când luminile nu sunt pe ei” 

Prima oară când Dragoș a făcut stand-up pe o scenă mare a fost în deschiderea comediantului american Jim Gaffigan. Avea la dispoziție 15 minute pentru materialul său, dar nu s-a încadrat în timp, pentru că nu a luat în calcul faptul că într-o sală de 1200 de persoane sunetul se propagă un timp mai îndelungat, deci râsetele durează mai mult. Dragoș a depășit cu 5 minute timpul care îi era alocat, dar a primit în mod cert o validare din partea publicului, cum că ceea ce face, face foarte bine.

Și niște priviri nemulțumite de la Gaffigan. În stand-up, totul e despre sincronizare. 

În stand-up, timing-ul este unul dintre indicatorii care arată cât de experimentat ești ca și comediant și cât de bine îți cunoști publicul. Timing-ul se rezumă și la a crea suspans, a ține publicul conectat și a-l simți. Pauzele bine plasate permit publicului să asimileze glumele și să râdă în mod natural, iar râsul e validarea că materialul pregătit funcționează. De aceea, timing-ul nu poate fi ignorat, pentru că nu vine în sprijinul glumelor, ci le transformă într-o întreagă experiență pentru spectatori.

Creșterea organică a publicului a funcționat în cazul lui Dragos pentru că a învățat că trebuie să lucreze constant pe glume, să le testeze, să se asigure că materialul e bun. Înainte de show-uri, el scrie și rescrie glumele și se asigură că ele sunt testate la Open Mic sau în alte părți.

Dragoș spune că e important și să te gândești bine la ce funcționează pentru publicul din țara în care mergi, pentru că oamenii din diverse culturi sunt diferiți. De cele mai multe ori, publicul se simte bine și devine vulnerabil prin râs sau prin faptul că își lasă garda jos dacă e mai întuneric în sală

„Oamenii se simt mai bine, mai relaxați când nu-i văd alții, când luminile nu sunt pe ei.” 

Ce se întâmplă atunci când lumea nu râde?

Îmi construiesc glumele în contextul în care ar merge; dacă în situația asta nu merge, înseamnă că a fost ceva off din punct de vedere al audienței, poate au fost ceva referințe pe care nu le-a găsit. De obicei, când nu funcționează glumele pe care le-am pregătit, scot niște glume din ei. Și asa merg cumva în direcția lor.”

În show-ul pe care l-am văzut eu, nu s-a pus problema ca lumea să nu râdă. Dragoș ne-a plimbat prin glumele lui în țările în care a călătorit – am aflat că în perioada în care Shakira a divorțat, ăsta era subiectul principal de discuție oriunde mergeai în Mexic, iar dacă schimbai subiectul, părea că ești de partea lui Pique.

Dragoș a glumit despre cum piața imobiliară (mai ales din Cluj) a ajuns să fie accesibilă doar pentru „vârful” piramidei sociale, adică oamenii care câștigă foarte mulți bani. Restul, să se descurce cum pot. Și atunci s-a resimțit în sală o scurtă liniște incomfortabilă care zice multe, din partea ambelor categorii de oameni.

Când a adus în discuție ChatGPT, Dragoș a luat la întrebări oamenii din public – tu folosești? Cum și de ce? Și așa am aflat că mulți părinți încep să își ajute copiii cu temele pentru școală folosind ChatGPT, oamenii îl folosesc pentru a-și ușura anumite task-uri la muncă, iar unii îl folosesc chiar la nivel conversațional. Concluzia? ChatGPT nu o să ne fure locurile de muncă, dar va face o selecție naturală.

 Mi-am dat seama că Dragoș a făcut glume care i-au adus pe toți cei 200 de oameni din sală la un numitor comun, iar asta pentru că are un mindset care îl ajută să lucreze constant la glumele lui și la modul în care își construiește interacțiunea cu publicul.

„Nu trebuie să fii împotriva audienței, ci trebuie să fii împreună cu ea. Suntem o echipă, ne aflăm de aceeași parte a baricadei și doar încercăm să ne distrăm.”

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios