REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Yves Caracatzanis a început să lucreze la Renault în 1992. Fotografii: Raul Ștef

Yves Caracatzanis, CEO Dacia: Autostrada Sibiu-Pitești este o problemă a tuturor

O mașină la 59 de secunde, atâta produce în momentul de față uzina Dacia de la Mioveni. În total, Dacia și Groupe Renault România realizează 3% din PIB-ul României, asigură 8% din exportul țării și au peste 16.000 de angajați, dintre care peste o treime sunt femei.

Aflat la Cluj-Napoca la invitația Fundației Centrul pentru Dezvoltare Managerială, Yves Caracatzanis, Managing Director pentru Dacia și Groupe Renault România, a explicat că marea provocare este să le ofere angajaților Grupului posibilitatea de a se desprinde de problemele de la muncă.

„Nu vreau ca oamenii să se simtă la serviciu 24 de ore din 24, șapte zile pe săptămână. Nu-mi doresc asta nici pentru mine. Criza permanentă nu ar trebui să fie un model de management”, le-a spus el participanților la conferința de business „Putere prin oameni”.

La finalul conferinței, Yves Caracatzanis, inginer francez născut la Marsilia în 1964, a acordat un interviu pentru PressOne în care vorbește despre așteptările unui investitor străin, infrastructura din România, dar și despre robotizare și criza de pe piața muncii.

− Cum ați descrie mediul fiscal din România, mai ales în ultima perioadă?

 Pentru comunitatea de afaceri și pentru investitori, predictibilitatea este cel mai important aspect. Este și cazul companiei pe care o conduc în România, dar și cazul celor care vin în România și spun: Vreau să investesc aici!

Stabilitatea fiscală și cea a taxelor înseamnă un punct major de interes pentru orice comunitate de afaceri și orice investitor.

− Știu că Dacia are această problemă, a lipsei autostrăzii Sibiu-Pitești…

 Dar nu este o problemă doar pentru Dacia, este o problemă pentru toți românii. Infrastructura e o problemă pentru toată România. Noi acționăm într-un mediu competitiv, suntem în competiție cu alte companii, inclusiv înăuntrul grupului nostru.

Dacia nu se produce doar în România, ci și în alte țări, precum Maroc. Asta înseamnă că devine esențial să ne păstrăm atuurile în această competiție și să construim altele pentru viitor.

Pentru că, uitându-ne la viitor, investim în acele zone cu competitivitate crescută, nu numai în România. Decidem unde e cel mai bine să facem afaceri.

Așa că problema autostrăzii Sibiu-Pitești − problema autostrăzilor, în general − e una a tuturor. O autostradă Sibiu-Pitești nu este doar pentru noi, este și pentru restul țării.

Pentru noi este foarte important și suntem puțin supărați, fiindcă, în termeni de competiție, alte țări stau mai bine.

Un investitor se va orienta după predictibilitatea și stabilitatea de care vorbeam înainte, se va uita la sistemul legislativ și fiscal, și apoi se va uita la infrastructură și la competitivitate.

Un investitor nou care vine în România va decide dacă rămâne sau nu luând în considerare toți acești parametri.

− Cât timp mai poate administrația din România să-și permită să nu investească în infrastructură?

 Nu pot să răspund la asta pentru dumneavoastră. Vă rog să adresați această întrebare administrației din România. Nu eu trebuie să răspund la această întrebare.

Noi vorbim despre subiectul acesta la fiecare întâlnire pe care o avem cu ei. În toate întâlnirile există acest subiect, inclus printre cele mai importante.

Când vom avea o autostradă între Sibiu și Pitești nu va fi Autostrada Dacia, ci o autostradă pentru România și pentru români.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

− Ați anunțat în primăvară că anul acesta intenționați să angajați peste 500 de oameni, majoritatea în robotică și automatizări. Ați reușit să găsiți atâția oameni specializați? Pentru că știm că există o gravă criză a forței de muncă…

 O, suntem pe cale să reușim să-i găsim. Dar, ca o mare companie din România, pot să vă spun că avem ce să le oferim angajaților noștri: putem să le oferim șanse de carieră extraordinare, și în România, și în alte țări unde operăm.

Noi facem angajări în fiecare an și continuăm să angajăm. Desigur că există și o competiție pe piața forței de muncă, de aceea pot să spun că performanța companiei este cheia în competiția despre care vorbeam.

− Majoritatea companiilor vorbesc despre această criză pe piața forței de muncă. Simțiți asta la Dacia?

− Pot să confirm că există tensiuni în piața forței de muncă, e adevărat. Dar Dacia are locații diferite în țară, Pitești, București, iar situația e diferită de la una la alta.

Tensiunea este acolo, desigur, dar de aceea e important să le oferi oamenilor un mediu bun de lucru. Ei au acum mult mai multe posibilități decât în urmă cu câțiva ani și, ca în toate competițiile, trebuie să atragi talentele. Asta facem, muncim la asta.

Avem parteneriate cu 15 universități, avem programe specifice cu universitățile, dar nu numai cu ele, ci și cu școli profesionale.

Și am obținut rezultate bune până astăzi, așa că vom continua să avem întâlniri cu studenții și să primim oameni care trec prin aceste programe de formare.

Ceea ce încercăm să facem este să avem o bună conexiune cu universitățile și școli profesionale, să creăm programe comune care să răspundă nevoilor pe care le are compania astăzi sau pe care le va avea peste 10 ani.

Am fost la școala profesională din apropierea fabricii de la Mioveni, oferind diplomele de absolvire pentru program: oamenii aceștia pot apoi să vină la un internship în cadrul companiei, iar pentru cei buni vom găsi poziții să-i angajăm.

Și mai este și ceea ce facem în interiorul companiei pentru a-i păstra – le oferim mereu training-uri, modalități prin care să avanseze profesional… Investim mult în oamenii noștri, în calificarea și competențele lor.

− Nu se tem angajații de la Dacia că-și vor pierde locurile de muncă în favoarea roboților?

Știți, roboții nu funcționează singuri. Ok? (zâmbește)

Avem operațiuni de înaltă dificultate executate de roboți, pentru că avem grijă ca oamenii să nu fie puși în asemenea situații. În termeni de calitate, pentru unele operațiuni, chiar dacă avem cele mai bune tehnici și cei mai buni muncitori, roboții sunt mult mai stabili și mai preciși.

În al doilea rând, îi folosim pentru reglaje, iar în al treilea rând, trebuie să rămânem în zona de competitivitate, să folosim robotizarea. Dar și atunci când folosești roboți, creezi noi locuri de muncă – pentru că nu muncesc singuri.

− Care e strategia Dacia pentru trecerea la mașini electrice?

Nu există o strategie pentru ca Dacia să ajungă mașină electrică. Pentru oamenii care doresc autoturisme electrice, Renault deține un sfert din piața auto electrică, iar Mitsubishi asigură una din două mașini electrice în lume.

Pentru cei care caută o Dacia cu mai puține emisii, avem mașinile care funcționează cu combustibil lichefiat.

Astăzi nu există niciun proiect pentru o Dacia electrică, pentru că nu are nicio legătură cu ceea ce este Dacia azi. La ce mă refer? Este un brand atrăgător, o mașină bună la un preț pe care oamenii și-l permit.

Avem mult de muncit la lansarea noului Duster, avem mașinile cu motor GPL pentru cei care caută automobile mai puțin poluante, iar Renault oferă mașina electrică.

− Puteți estima când vom avea mai multe mașini care se conduc singure decât cu șofer?

Știm cu toții că într-un punct din viitor vom ajunge aici, vor fi mai multe mașini autonome, dar asta depinde de viteza cu care ne dezvoltăm. Și cred că este dificil să anticipăm această viteză, pentru că variația ei e legată de reglementările legale, e legată de consumatori…

Deci muncim la asta, dar nu putem estima viteza. Avem tehnologia la îndemână, expertiza, dar când se va întâmpla depinde de infrastructură, depinde de țară.

E dificil să fac o estimare, pentru că nimeni nu poate să știe la ce viteză se va întâmpla. Dar se va întâmpla.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios