Primul eurobarometru despre fenomenul "fake news": românii și ungurii sunt nedezlipiți de televizoare

Radioul este sursa cea mai de încredere în UE. Sursa foto: wikimedia.org

Radioul este cea mai de încredere sursă de informații în Uniunea Europeană, arată un studiu de tip eurobarometru având ca subiect fenomenul știrilor false, dat publicității luni, 12 martie.

Pentru combaterea acestui fenomen, Grupul de experți constituit în acest sens propune cinci categorii de măsuri, care vizează:

  • transparență crescută cu privire la finanțarea presei online;
  • promovarea programelor de alfabetizare mediatică (media literacy);
  • instrumente reale de lucru care să demonteze temele false;
  • cercetare continuă în ceea ce privește fenomenul dezinformării și
  • o susținere crescută pentru ecosistemul media din UE.

Eurobarometrul și rapoartele suplimentare au fost prezentate în cadrul unei conferințe de presă susținute de comisarul pentru societate digitală, bulgăroaica Mariya Gabriel.

Prezentă la conferință, Madeleine Cock Buning, coordonatoarea Grupului de experți UE pentru combaterea știrilor false, a spus că nu este adepta întocmirii unor "liste negre" cu instituțiile de presă care publică fake news, ci preferă un program axat pe autoreglarea pieței media din fiecare țară.

Grupul de experți recomandă ca în UE să fie folosit termenul "dezinformare" (disinformation) în locul celui de "știri false" (fake news).

Acest termen − a subliniat Madeleine Cock Buning − are o semantică mai largă, acoperind toate materialele false, incorecte sau care manipulează cu intenția de a obține profit sau de a crea un rău public.

Deocamdată, UE nu intenționează să adopte soluții legislative pentru combaterea dezinformării și a știrilor false, ci se bazează pe autoreglementare, a completat comisarul Mariya Gabriel.

Revenind la Eurobarometru, rezultatele cercetării arată că europenii se bazează preponderent pe presa tradițională. În clasamentul încrederii, radioul este cotat cu 70%. Urmează televiziunea, cu 66%, apoi ziarele și revistele pe hârtie, cu 63%.

Românii se numără printre națiunile care se informează cel mai puțin din presa scrisă (36%), în schimb sunt nedezlipiți de televizoare (93%). Ungaria este singura țară din UE unde ponderea celor care își iau informațiile de la televizor este mai mare decât în România: 94%.

Ca o comparație, cetățenii din Germania și Franța au încredere în presa scrisă în procente de peste 50%.

Eurobarometru arată că peste jumătate dintre respondenții români folosesc rețelele de socializare cel puțin o dată pe zi, în timp ce 27% − rareori sau chiar niciodată.

Activitățile preferate în social media sunt de a citi sau viziona conținutul postat de prieteni (55% dintre respondenții români) și, într-o proporție mult mai mică, (33%), de a posta conținut pe care l-au găsit singuri pe internet.

O proporție și mai mică (24%) redistribuie conținutul primit de la prieteni.

Mai puțin de jumătate din respondenții din România afirmă că au încredere în informațiile din reviste sau ziare tipărite (45%). Procentul scade îngrijorător în Ungaria, la doar 33%.

12% dintre români nu au încredere deloc în informațiile din ziare sau reviste tipărite, în timp ce, la nivel european, procentul se situează la 8%.

71% spun că pot recunoaște o informație falsă ori propagandistică

Nici presa online nu este văzută cu ochi mai buni: 37% dintre români au încredere în informațiile pe care le iau din media online, în timp ce 32% nu au încredere, în diferite grade, în această sursă.

O veste bună este că doar 5% dintre români spun că au încredere totală în informațiile pe care le iau de pe rețelele de socializare, în timp ce 13% nu au încredere deloc în aceste informații.

Gradul cel mai mare de încredere este pentru informațiile primite prin intermediul televiziunilor (66%), aflate la egalitate cu radioul.

În medie, 71% dintre respondenți spun că pot recunoaște o informație falsă ori propagandistică, iar mai mult de o treime spun că vin în contact în fiecare zi cu știri false.

Dintre respondenții români, 41% susțin că vin zilnic în contact cu informații false, procentul depășind ușor media europeană. Mult mai mulți, 79%, au încredere că pot deosebi știrile care prezintă realități deformate sau modificate intenționat.

În medie, cetățenii UE consideră în proporții covârșitoare că fenomenul fake news este o problemă în țara lor (85%) și pentru sistemele democratice, în general.

În opinia acestora, responsabili pentru stoparea fenomenului ar fi jurnaliștii (49%), în timp ce aproape 40% așteaptă soluții și reglementări din partea propriilor guverne. Pe ultimul loc în topul responsabilității este managementul televiziunilor.

Datele eurobarometrului pot fi consultate aici.

Ți-a plăcut acest articol?

Atunci vrem să te rugăm ceva.

Dacă subiectele pe care le alegem ți se par relevante, iar stilul nostru nu te agresează, dacă PressOne este o oază de normalitate pentru tine, înseamnă că faci parte dintre acei oameni la care ne gândim în fiecare zi.

Orice donație va fi un semn că munca noastră își atinge scopul. Îți mulțumim.

Donează