Miluță Flueraș, rănit în Colectiv: "Fotografiez cu şi mai mare pasiune"

Concert Bloody Beetroots la festivalul Electric Castle. Foto: Miluță Flueraș

Miluță Flueraș (34 de ani), inginer și fotograf stabilit în București, are un destin aparte. Îndrăgostit de imagine și de muzică, el își vede visul împlinit în 2008, când începe să fotografieze sute de concerte pe scenele țării.

Seara de 30 octombrie 2015 îl găsește la muncă, în fața scenei din clubul Colectiv din București, unde are loc concertul prietenilor săi din trupa Goodbye to Gravity.

Miluță devine martor și victimă la cea mai mare tragedie românească din acest secol. Incendiul din Colectiv curmă 64 de vieți și lasă aproape 200 de răniți, printre care şi pe el.

La 31 de ani, Miluță o ia de la capăt, într-o nouă viaţă. Tinerețea și dorinţa sa de viaţă sunt mai puternice decât traumele și, la doar câteva săptămâni după accident, el începe să fotografieze din nou.

În 2016, Miluță se reîntoarce la festivaluri şi concerte. Pune la cale, împreună cu Carlos Funes și Paul Voicu, proiectul Asociației Stage Photo, care ia naștere în primăvara lui 2018, la exact 10 ani de când visul său de a fotografia arta spectacolului se împlinea.

*

Cum ai ajuns să faci fotografie de concert?

− Înainte de a fi fotograf, am fost fan al concertelor. Eram mereu în primul rând, de acolo a apărut această atracție puternică pentru fotografia de concert.

Anul acesta se împlinesc 10 ani de când fac fotografie de concert și mă bucur că am putut progresa și ajunge la un nivel profesional, dar, totodată, încerc mereu să mă autodepășesc și să nu mă plafonez sau să cad în clișee prea des.

De unde ideea unei asociații profilate pe fotografia de spectacol? 

− Asociația Stage Photo este profilată pe fotografia artelor spectacolului, practic un domeniu mult mai vast în comparație cu fotografia de concert.

Stage Photo nu este prima asociație pe această nișă. Prima este Asociația Fotografilor de Concerte #Find-US, o asociație înființată imediat după evenimentul de la Colectiv, care a avut ca principal obiectiv, la înființare, ajutorarea fotografilor de concert afectați de respectivul eveniment.

Ideea a fost a colegului nostru Carlos Funes, care și-a dorit o asociație funcțională dedicată fotografiei artelor spectacolului, cu ajutorul căreia să derulam diverse proiecte.

Foto: Carlos Funes

Care sunt provocările fotografiei de spectacol?

− Prima este chiar bazală, de a obține o imagine decentă în condiții de iluminare dificilă. Dacă mergem mai departe, provocarea de a fi original și de a-ți crea un stil, de a avea o perspectivă aparte, de a putea reprezenta un eveniment printr-o singură imagine, și lista poate continua. Fotograful preferat, pe această nișă de fotografie, este Kalle Björklid.

− Cum s-a format echipa de membrii fondatori?

− Propunerea a venit de la vicepreședintele asociației (Carlos Funes) și a fost adresată către mine și către Paul Voicu, astfel că Asociația Stage Photo funcționează cu o formulă minimă de membri fondatori.

Scopul a fost să ușurăm procedurile decizionale și să fim cât mai eficienți. Singuri ne-am redactat statutul și documentele adiacente, ca apoi să adere imediat la asociație o serie de colegi fotografi care au apreciat ceea ce facem.

Care este legătura dintre fotografie și muzică?

− Muzica, pentru mine, este mereu o sursă de inspirație și un catalizator în procesul fotografic. Dacă nu fotografiez un concert, când muzica provine de pe scenă, fotografiez pe muzică în studio, de exemplu.

În ce condiții sunt acceptați noi membri?

− Procesul de înscriere este relativ simplu și se realizează prin intermediul formularului online de înscriere existent pe site-ul asociației.

Acceptarea ca membru se face prin evaluarea portofoliului de zece imagini care este trimis de fotograful aspirant la statutul de membru. Bineînțeles că cele zece imagini vizează domeniul nostru de interes – fotografia artelor spectacolului.

Care este rolul asociației?

− Principalul scop este să derulăm niște proiecte pentru comunitatea noastră de interes. Acestea includ, deocamdată, un album foto și un documentar.

Ajutorul oferit membrilor vine în primul rând prin consilierea și schimbul de experiență realizate în cadrul asociației, iar, în perspectivă, ne dorim realizarea unei baze materiale prin care să sprijinim fotografii aflați la început de drum.

Ai fost rănit în incendiul din Colectiv: cum s-a schimbat fotografia, viziunea ta despre imagine după acel moment?

− Schimbarea a fost doar în faptul că am început să fotografiez cu și mai mare dedicare și pasiune.

GALERIE FOTO:

Ți-a plăcut acest articol?

Atunci vrem să te rugăm ceva.

Dacă subiectele pe care le alegem ți se par relevante, iar stilul nostru nu te agresează, dacă PressOne este o oază de normalitate pentru tine, înseamnă că faci parte dintre acei oameni la care ne gândim în fiecare zi.

Orice donație va fi un semn că munca noastră își atinge scopul. Îți mulțumim.

Donează