Fotografii iconice: "Privind în jos de-a lungul străzii Sacramento"

"Privind în jos de-a lungul străzii Sacramento", faimoasa fotografie realizată în San Francisco de Arnold Genthe, în prima dimineață a seismului. Sursa fotografiei: wikipedia.org

O fotografie este o creație pur subiectivă. De la alegerea subiectului, trecând prin momentul declanșării şi până la interpretarea ei de către cei care o văd, mesajul imaginii se poate modifica, dilua sau chiar pierde.

Unii apreciază fotografiile pentru frumusețea culorilor, alţii, pentru compoziția reușită sau pentru claritate. Pe mine, primul lucru care mă interesează este mesajul pe care îl transmite.

Am văzut nenumărate fotografii superbe, dar care nu-mi spuneau nimic, la fel cum am văzut cadre făcute cu aparate din plastic sau cu telefonul care îmi deschideau o altă lume.

Odată cu aşa-numitul "fotojurnalism cetăţenesc", cu fotografia la îndemâna tuturor, sensul se estompează tot mai mult în favoarea cantității.

Cine se mai gândește astăzi la regula de aur a părintelui fotojurnalismului, Henri Cartier-Bresson, de a aștepta, urmări și declanșa la momentul potrivit? E mult mai facil să tragem rafale de 15 cadre/secundă sau chiar să filmăm și apoi să extragem la montaj cadrul de care avem nevoie.

Practicarea fotografiei după regulile nescrise ale începuturilor ține de o disciplină personală, de pasiune și de respect față de scrierea cu lumină.

Lucrurile stăteau cu totul diferit în secolul trecut. O imagine tipărită într-o publicație cu distribuţie internațională putea avea un impact major. Putea da naștere la noi forme de cultură, influența legi sau contura mentalităţi.

De pildă, faimoasa fotografie "Privind în jos pe strada Sacramento", a lui Arnold Genthe, realizată la câteva ore după cel mai grav seism care a zguduit California vreodată, este, în opinia mea, cea mai bună imagine de început de secol XX a resemnării omului în fața naturii.

Autoportret al lui Arnold Genthe de la 1900. Sursa foto: wikipedia.org
Arnold Genthe, caricaturizat de artistul cubanez Conrado Massaguer. Sursa foto: wikipedia.org

În 18 aprilie 1906, la ora 05.12, două cutremure consecutive zguduie orașul San Francisco. Sunt 60 de secunde de groază. Seismul măsoară 8,4 grade pe scara Richter și este resimțit pe sute de kilometri pătrați. Incendii izbucnesc în toată zona, iar numeroase clădiri și drumuri sunt complet distruse.

Fotograful Arnold Genthe aleargă pe una dintre colinele oraşului ca să se poziționeze cât mai bine pentru un cadru cu zona devastată. Vântul puternic agravează atât căutarea unui refugiu, cât și focul care se extinde cu repeziciune.

Doar câteva sute de pompieri sunt disponibili pentru a încerca să controleze situația. Principalele linii de aprovizionare cu apă sunt distruse, așa că, practic, nu există soluții de stingere a incendiului, deși sute de voluntari își oferă ajutorul autorităților.

"Mi-am găsit camera complet distrusă. Am mers pe strada Montgomery, la magazinul lui George Kahn, și l-am rugat să-mi împrumute un aparat de fotografiat. A spus să iau ce doresc, că oricum va fi un incendiu și va arde întreg magazinul. Am ales cel mai bun aparat, un Kodak Special 3A. Mi-am umplut buzunarele de peliculă și am plecat...

Este o imagine anume de care îmi aduc aminte, pe care am făcut-o în prima dimineață pe strada Sacramento. Fotografia arată, într-o compoziție pictorială, rezultatele cutremurului, izbucnirea incendiilor și reacția oamenilor. Pe partea dreaptă este o casă al cărei front s-a prăbușit în stradă. Locuitorii stau pe scaune în față, așteptând cu calm apropierea incendiului", avea să povestească Arnold Genthe în volumul "As I Remember Reynal & Hitchcock", apărut la New York în 1936.

Studioul din New York al fotografului Arnold Genthe. Sursa foto: wikipedia.org

La 74 de ore de la cutremur, incendiile s-au potolit datorită schimbării direcției vântului. Însă consecinţele erau devastatoare: 450 de morți, o treime din orașul San Francisco complet distrusă, pagube de aproape jumătate de miliard de dolari, cartierul Chinatown complet ras, la fel ca sute de instituții, biblioteci, școli, spitale etc.

Firmele de asigurare au plătit sute de mii de dolari despăgubiri, dar unele au refuzat spunând că a fost "voia Domnului". Chiar și în ziua de astăzi, abia 5% din locuințele din San Francisco au asigurare împotriva seismelor.

Fotografie realizată cu tehnica Autochrome. Sursa fotografiei: www.wikipedia.org
Actrița Audrey Munson cu pisica lui Genthe, în 1915. Sursa foto: wikipedia.org