Fără o rutină zilnică, viața devine haotică

Foto: Emma Simpson / Unsplash

Dacă urmărești site-urile de productivitate personală, ești asaltat de articole despre obiceiurile matinale ale oamenilor de succes. Însă, cu cât citești mai mult despre programul lui Elon Musk sau al lui Tim Ferris, cu atât îți dai seama că nu există reguli bătute în cuie.

Unii oameni se trezesc la 5 dimineața și meditează, alții stau după miezul nopții să scrie în jurnal. Unii fac duș dimineața, alții preferă seara.

Ceea ce contează nu pare să fie o anumită activitate, cât rutina de a face aceleași lucruri înainte de culcare și după trezire.

O astfel de rutină pune un pic de ordine în haosul zilelor noastre. Puțini dintre noi avem șansa să ne facem singuri programul în timpul serviciului, dar felul în care ne începem și ne terminăm zilele depinde doar de noi.

Un alt beneficiu al rutinelor zilnice este că reduc oboseala cognitivă cauzată de luarea deciziilor. În loc să te întrebi zilnic dacă ai timp să mănânci acasă sau dacă ar fi mai bine să iei un sandviș pe drum, vei avea o secvență de obiceiuri care funcționează pentru tine.

Iată câteva lucruri pe care le-am învățat de la alții și pe care încerc să le includ în rutina mea zilnică.

Ia o gură de aer după ce te trezești. Aerul curat și lumina soarelui au efect revigorant asupra creierului. Demonii urăsc aerul curat, așa că ieși pe balcon sau scoate câinele la o plimbare scurtă.

Nu-ți bea cafeaua în fugă. Oamenii care își fac cafeaua apăsând pe un buton câștigă timp, dar pierd calmul și satisfacția preparării manuale a cafelei. Acele 10 minute în care îmi fac cafeaua mă ajută să mă dezmeticesc încet și negrăbit.

Nu începe ziua cu emailuri sau știri. Nu e ceea ce te-ai aștepta să auzi de la cineva care trimite un newsletter de știri la ora 06:00, dar cred că cei care lasă internetul să le invadeze mintea de la prima oră devin stresați și reactivi. Nu e nicio pierdere dacă îți citești mail-urile și știrile când ajungi la birou.

Fă-ți curat pe birou când termini treaba. Un birou aerisit și organizat este un semnal către tine însuți că lucrurile sunt sub control. Nimeni nu vrea să-și petreacă primele ore ale dimineții, când atenția și abilitatea de concentrare sunt intacte, căutând încărcătorul printre hârtiile împrăștiate pe masă.

Fă-ți un plan pentru ziua care urmează. Una dintre metodele cele mai simple de a reduce stresul zilnic este ca, la finalul fiecărei zile de lucru, să îți pregătești lista cu lucruri de făcut pentru mâine. Astfel, vei începe ziua următoare mai relaxat și mai concentrat pe cele trei-patru priorități stabilite dinainte.

Citește o carte înainte de culcare. În timpul zilei, suntem presați de tot felul de sarcini urgente, încât cititul pare o pierdere de vreme pe care și-o permit doar oamenii boemi.

Acest sentiment de vină este atenuat înainte de culcare, când energia mentală a zilei oricum este epuizată. Ecranele nu fac decât să amplifice senzația de oboseală, așa că cel mai bun lucru este te lași absorbit de o carte bună.

Ți-a plăcut acest articol?

Atunci vrem să te rugăm ceva.

Dacă subiectele pe care le alegem ți se par relevante, iar stilul nostru nu te agresează, dacă PressOne este o oază de normalitate pentru tine, înseamnă că faci parte dintre acei oameni la care ne gândim în fiecare zi.

Orice donație va fi un semn că munca noastră își atinge scopul. Îți mulțumim.

Donează