Cum să scapi de reclamele de pe Facebook: mulțumim, nu se poate!

Foto: Dave Bredeson / Dreamstime.com

În întâmpinarea Regulamentului General de Protecție a Datelor (GDPR), care va intra în vigoare în UE pe 25 mai 2018, Facebook m-a informat, la sfârșitul săptămânii trecute, că am posibilitatea de a opta pentru felul în care îmi sunt folosite datele personale.

Grafic, mi se sugera să apăs butonul albastru "Accept and continue", fără să-mi mai bat capul cu detalii.

Am ales, totuși, să merg mai departe, ca să văd cu ce anume sunt invitată să fiu de acord. Și am descoperit că, de fapt, nu am o libertate prea mare de a hotărî ce se întâmplă cu like-urile, share-urile, tag-urile și check-in-urile pe care le las pe platformă.

Intitulat "Reclame bazate pe date de la parteneri", calupul de mai sus se traduce astfel:

"Clienții interesați de publicitate vin la Facebook fiindcă vor ca mesajele lor să ajungă la grupuri de persoane cu anumite caracteristici, spre exemplu femei între 18-34 de ani interesate de jocuri pe calculator. Noi îi putem ajuta, fără să le spunem cine ești.

Spune-ne dacă ești de acord ca noi să folosim date de la clienți de publicitate, dezvoltatori de aplicații și producători de conținut, bazate pe activitatea ta online și offline, pentru a decide apoi ce fel de reclame să îți afișăm când accesezi produsele companiei Facebook, precum și pe site-urile, aplicațiile și dispozitivele care folosesc serviciile noastre de publicitate".

Cu alte cuvinte, datele mele personale vor fi incluse oricum în grupuri targetate și în analize de marketing, pentru simplul motiv că acesta este felul în care funcționează Facebook.

"Țintirea" precisă a anumitor grupuri de persoane este ceea ce "vinde" Facebook, la fel cum televiziunile comerciale vând spațiu de emisie. Doar că, pe Facebook, nu ai posibilitatea de a schimba canalul.

Am optat pentru off.

*

După această primă "alegere", Facebook m-a întrebat dacă poate să folosească softul de recunoaștere facială în ceea ce mă privește, scanând toate imaginile în care s-ar putea să apar.

Justificarea este că astfel m-ar "proteja de străinii" care ar putea să îmi folosească identitatea, de pildă pentru a-și crea un cont fals.

Am optat off și pentru recunoașterea facială.

La final, am fost informată că oricum îmi vor fi afișate reclame, dar nu "la fel de relevante" pentru preocupările mele. De asemenea, datele mele distribuite online vor fi și ele analizate, mai ales dacă am conturi și pe alte site-uri care sunt clienți ai Facebook.

Această atitudine a Facebook − tu alegi, dar nu se schimbă mare lucru − nu e o surpriză.

În timpul audierilor din Congresul american, Mark Zuckerberg a admis fără echivoc că Facebook a fost gândit pentru a face bani din publicitatea care le este afișată utilizatorilor.

Un senator l-a întrebat care este modelul de business al rețelei, în condițiile în care, conform declarațiilor sale, Facebook este și va rămâne un instrument gratuit pentru utilizatorii săi.

"Domnule senator, noi vindem reclamă", a răspuns fondatorul rețelei.

Un alt senator l-a întrebat dacă Facebook ia în considerare un model de business în care utilizatorii să plătească dacă nu vor să mai fie vizați de reclame.

"Există o modalitate pentru utilizatori de a decide să rămână în afara algoritmului nostru de marketing personalizat. Asta înseamnă că Facebook le va afișa în continuare reclame, însă acestea nu vor fi la fel de relevante".

Parafrazând ironic răspunsul lui Zuckerberg, nu există oameni cărora să nu le placă reclama, ci doar nu s-a găsit încă reclama potrivită pentru ei.

În viitor, a mai spus CEO-ul Facebook, ar putea fi introdusă varianta în care utilizatorul să plătească dacă nu vrea să fie inclus în bazele de date pe care compania le vinde clienților săi de publicitate.

De altfel, în acele zile când Zuckerberg era audiat în Congresul american, faimosul informatician Steve Wozniak, co-fondator al Apple, anunța că și-a șters contul de Facebook.

El a spus că ar lua în considerare să revină doar dacă ar exista posibilitatea să rămână "sub radarul" marketingului personalizat. Contra cost.

"Utilizatorii furnizează Facebook-ului fiecare aspect al vieților lor. Facebook face o grămadă de bani din publicitate în acest fel. Întregul lor profit are la bază aceste informații personale, din care utilizatorii nu primesc absolut nimic înapoi". (Steve Wozniak)

Ți-a plăcut acest articol?

Atunci vrem să te rugăm ceva.

Dacă subiectele pe care le alegem ți se par relevante, iar stilul nostru nu te agresează, dacă PressOne este o oază de normalitate pentru tine, înseamnă că faci parte dintre acei oameni la care ne gândim în fiecare zi.

Orice donație va fi un semn că munca noastră își atinge scopul. Îți mulțumim.

Donează