REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Sursa: © Bigtunaonline | Dreamstime.com

Lupta eurocandidaților cu Facebook: "like" sau "ignore"?

Din cei aproape 19 milioane de alegători așteptați duminică la europarlamentare, jumătate au conturi de Facebook, conform ultimelor date Zelist. Mai mult, avem jumătate de milion de „digital natives” în fața primului lor vot, după calculele PressOne.

Ce le spun eurocandidații, via social media, acestor milioane de alegători?

„Cred că Facebook-ul este o armă”, spune Vlad Tăușance, care are experiență în strategii de comunicare online (în campania pentru prezidențialele din 2014, Tăușance a condus echipa de social media a candidatului – pe atunci – Klaus Iohannis, care domină și azi topul politicienilor români după numărul de followers). „O armă matematică de distrugere în masă. Poate să ducă într-o zonă de distopie, vezi China, poate să ducă într-o zonă de manipulare foarte perversă – dar, pe de altă parte, ar putea să dea un pic de consistență dialogului politician-cetățean”.

Cât de consistent a fost însă dialogul politician-cetățean, în mediul online, în această campanie pentru Parlamentul European? Am urmărit preț de câteva săptămâni cum au folosit candidații din capul listelor „arma” de comunicare Facebook, cea mai populară platformă din România, și i-am cerut lui Vlad Tăușance să-și spună opiniile.

I. PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT (PSD)

PSD e cotat în ultimele sondaje cu 21-26% – în scădere față de procentul de 45,5% obținut la alegerile de-acum doi ani și jumătate. La ultimele europarlamentare, în 2014, PSD a obținut – într-o alianță cu Partidul Conservator și cu UNPR – 37%, câștigând 16 mandate de europarlamentar. Dacă sondajele din ultimele luni se vor dovedi corecte, PSD va obține 8-9 mandate. Candidați pe locurile eligibile, din lista integrală depusă la BEC, ar fi Rovana Plumb, Carmen Avram, Claudiu Manda, Chris Terhes, Dan Nica, Maria Grapini, Tudor Ciuhodaru, Dragoș Benea, Victor Negrescu și Andi Cristea. Cum arată conturile de social media pentru top 3 candidați PSD:

1. ROVANA PLUMB, actual ministru al fondurilor europene (și membră a guvernului, pe diverse portofolii, încă din primul guvern Ponta), este cap de afiș pe lista celui mai mare partid din România – ba chiar are șanse să devină comisar european, conform unor aluzii făcute de Liviu Dragnea în martie. Prezența sa pe Facebook e modestă și cantitativ – are 32.000 followers -, și calitativ: postează mesaje îngrijit ortografiate, dar fără potențial de „engagement”, în cadența discursurilor de partid („vreau să transmit garanția fermă că echipa europarlamentarilor PSD va avea grijă ca bunăstarea fiecărei familii din România să se afle în centrul preocupărilor noastre de pe agenda europeană”).

Plumb e în rezonanță deplină cu linia de partid: ori laudă Guvernul pentru treaba excelentă pe care o face, ori ceartă Uniunea Europeană pentru că „România e tratată ca o țară de mâna a doua”, ori consemnează evenimente de campanie.

În cele mai distribuite postări ale Rovanei Plumb – care au circa 200-250 de distribuiri – viitoarea europarlamentară vorbește despre „respectul pe care România îl merită din partea Bruxelles-ului”, despre cum nu e treaba Europei care sunt problemele justiției din țara noastră sau despre cum rata șomajului a scăzut datorită guvernului PSD.

Sursa: pagina de Facebook a Rovanei Plumb.

Vlad Tăușance: „Nu e o pagină de lider de campanie. Nu cred că [PSD] se bazează pe canalul ăsta – Facebook – să le aducă ceva. Ar trebui să fie mesajul mai consistent. Să te îndemne să faci ceva – să mergi la vot, spre exemplu. Pozele ar trebui să aibă descrieri. Așa, nu spune nimic – parcă e pagină informativă”. Iar dacă dai click pe rovanaplumb.ro – pagină menționată pe contul de Facebook al Rovanei Plumb, la secțiunea „despre” – ajungi pe o pagină moartă: „Dacă vrea cineva să facă o glumă, poate să cumpere domeniul și să pună porn sau ceva”, spune Tăușance.

2. CARMEN AVRAM, fosta jurnalistă Antena3 care își încheie cariera în presă pentru un loc în Parlamentul European, are un număr de followers comparabil cu cel al Rovanei Plumb: 36.000. Postările sale sunt însă mai adaptate mediului online, mai personale și sună mai credibil: spre deosebire de majoritatea politicienilor de carieră, care reciclează în postările lor fraze din mesajeletemplate scrise de echipele de comunicare, Avram face referiri la investigațiile la care a lucrat împreună cu foștii ei colegi jurnaliști, de exemplu, atunci când vorbește despre „dublul standard”; sau când spune că românii mănâncă alimente produse în UE inferioare calitativ celor din magazinele vestice.

Cele mai distribuite mesaje ale lui Carmen Avram vorbesc despre cum Partidul Național Liberal își dorește ca românii să fie săraci și despre decizia ei de a-și abandona, cu multe regrete, meseria. Dar și despre faptul că se bucură, în același timp, că este alături de „această echipă formidabilă de candidați ai PSD la alegerile europarlamentare”.

Sursa: pagina de Facebook a lui Carmen Avram.

Vlad Tăușance: „Se vede că vine din jurnalism și știe să scrie, pune un pic de context, își asumă o poziție de lider. E mai OK [decât Rovana Plumb]. Dar și aici: spune-i omului ce vrei de la el – «votează-mă, împreună putem să facem». Dacă nu, e degeaba: doar amplifici mesajul de partid”.

3. CLAUDIU MANDA, nr. 3 pe listele PSD, e un politician cu mai puțină notorietate per total electorat. E în prezent senator în Parlamentul României, șef al Comisiei SRI, și – deși și-a câștigat oarece priză la public prin recenta căsătorie cu mult mai vizibila Lia Olguța Vasilescu – are o pagină de Facebook pe care cam bate vântul. Manda se rezumă să posteze link-uri pe conturile oficiale ale partidului sau să preia materiale din publicații de propagandă – de exemplu online.psd.ro sau inpolitics.ro – fără să dea vreun context sau să introducă vreo notă personală. Chiar și așa, Claudiu Manda – care are, practic, un loc asigurat de europarlamentar – are pe pagină 38.000 followers.

Vlad Tăușance: „Într-o lume în care ești asaltat de reclame și ți se spune la fiecare pas ce trebuie să faci – cumpără, răzuiește, câștigă, intră – ăștia din politică nu o fac. Ei cred că oamenii vor sta să proceseze informația și o să știe ce să facă cu ea. E ridicol. Trebuie să-ți dai cu părerea despre lume și viață. De ce s-ar întoarce cineva la profilul tău? Ori că faci ceva interesant, că ai o viață fabuloasă, ori că îi dai ceva util, ceva ce poate să folosească în viața de zi cu zi”.

II. PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL (PNL)

PNL e cotat cu 21-24%, ba chiar există un set de sondaje care sugerează că liberalii s-ar putea clasa pe primul loc la 26 mai, devansând PSD (ar fi o premieră absolută în istoria de 12 ani a europarlamentarelor din România). La ultimele alegeri, în 2014, PNL a obținut doar 12%, câștigând 5 mandate de europarlamentar. Dacă ultimele estimări se vor dovedi corecte, PNL ar putea obține 8-9 mandate. Candidați pe locurile eligibile, din lista integrală depusă la BEC, ar fi Rareș Bogdan, Mircea-Gheorghe Hava, Siegfried Mureșan, Vasile Blaga, Adina Vălean, Danie Buda, Dan-Ștefan Motreanu, Gheorghe Falcă, Cristian Bușoi și Jean-Marian Marinescu. Trecem în revistă, mai departe, doar primii trei candidați; de notat și că Adina Vălean, poziționată pe locul 5 pe lista PNL pentru un nou mandat, e selectată constant de politico.eu în top 40 europarlamentari „care contează”.

1. RAREȘ BOGDAN, capul de afiș al PNL, este – cu 228.000 followers – printre cei mai urmăriți eurocandidați pe Facebook. Fostul realizator de la Realitatea TV repostează link-uri de pe site-uri discutabile – și, în general, ține linia de comunicare a PNL-ului.

Printre cele mai distribuite postări ale candidatului sunt câteva mesaje naționaliste și niște scrisori ale cetățenilor obișnuiți împotriva guvernării PSD.

Sursa: pagina de Facebook a lui Rareș Bogdan.

Vlad Tăușance: Rareș Bogdan „are engagement super mare, de trei ori mai mare decât al partidului. Din analize reiese că ajunge cam la un milion de oameni. E enorm. Băi, ok pagina, nimic de comentat, poate doar că inundă oamenii cu aceeași imagine din mai multe cadre. Pozele astea, uită-te și tu, practic sunt la fel. Fă un pic de ordine!”.

[Citiți investigația PressOne semnată de Bianca Felseghi despre culisele ascensiunii lui Rareș Bogdan în viața publică și în ierarhia PNL: „Perfectul acrobat. Cercuri de putere cu Rareș Bogdan”].

2&3. MIRCEA HAVA și SIEGFRIED MUREȘAN, ambii pe locuri eligibile, aduc listei PNL un aer de comunicare politică profesionistă: Hava, primar al municipiului Alba Iulia din 1996, are o imagine de administrator municipal cu mult mai bună decât a altor primari de orașe mari; iar Mureșan e unul dintre cei mai activi și mai vizibili europarlamentari români – fiind, din 2015, purtător de cuvânt al grupului popularilor europeni.

Mircea Hava are 11.000 followers, cărora le transmite mesaje de admirație față de liderii Uniunii Europene, își arată mândria față de orașul Alba Iulia și lucrurile pe care le-a realizat și atacă guvernul condus de Partidul Social Democrat.

Din punct de vedere al fanilor pe Facebook, mult mai bine stă Siegfried Mureșan – 213.000. Candidatul postează poze cu el și admiratorii săi, transmite mesaje de susținere față de Președintele Klaus Iohannis și critică guvernul PSD.

Vlad Tăușance: Mircea Hava „nu-și ține el pagina, are engagement foarte bun. El este un reprezentant al primarilor ardeleni, dovada că se poate, de asta l-au pus pe locul doi”. Despre Siegfried Mureșan, Tăușance spune că „pare că tocmai i-a preluat cineva pagina. S-au băgat bani în ea, e făcută cum trebuie, cu cifre, cu poze, engagement, tot ce trebuie.”

III. ALIANȚA 2020 – USR & PLUS

În cazul USR-PLUS nu avem termene de comparație, avem doar sondaje: alianța e cotată cu 14-20%, ceea ce i-ar aduce 5-8 mandate. Candidați pe locurile eligibile, din lista depusă la BEC, ar fi Dacian Cioloș, Cristian Ghinea, Dragoș Pîslaru, Clotilde Armand, Ioan Dragoș Tudorache, Nicolae Ștefănuță sau Vlad Botoș.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

1. DACIAN CIOLOȘ, fost prim-ministru și fost comisar european pentru agricultură și dezvoltare rurală, este locomotiva Alianței 2020 în acest scrutin. Are aproape 400.000 followers, printre cei mai mulți dintre toți candidații, cărora le amintește cât de importantă este Uniunea Europeană pentru români și critică guvernul condus de Viorica Dăncilă și pe Liviu Dragnea.

În cele mai share-uite postări ale sale, care numără câteva mii de distribuiri, Dacian Cioloș vorbește despre abuzurile făcute de oamenii Partidului Social Democrat, despre ce-și propune să facă la Bruxelles și întâlnirile la care a participat împreună cu liderii europeni.

Vlad Tăușance: Spune despre pagina lui Dacian Cioloș că „e profesionistă. Înțelege cum se joacă pe internet, e modern. Face filmulețe care captează, îndeamnă oamenii la acțiune, pune link-uri și răspunde și moderează comentariile”.

Sursa: pagina de Facebook a lui Dacian Cioloș.

2. CRISTIAN GHINEA, actual deputat, are 57.000 followers pe Facebook, unde, la fel ca și Dacian Cioloș, scrie despre importanța Uniunii Europene pentru cetățenii români, îl critică pe Liviu Dragnea, se plânge de guvernarea PSD și promite că, odată ce va ajunge la cârma României, partidul său va face o treabă incomparabil mai bună. Din păcate pentru el, însă, engagement nu prea are, doar câteva zeci de distribuiri la postări. Rar ajunge la câteva sute.

Vlad Tăușance: „Am văzut că Cristian Ghinea comentează cu «Hai, sictir!», Dude, nu ești smardoi, e fals, nu ești tu ăla care să facă asta. Ori ești cool, ori ești războinic vindicativ”.

Sursa: pagina de Facebook a lui Cristian Ghinea.

IV. PARTIDUL ALIANȚA LIBERALILOR ȘI DEMOCRAȚILOR (ALDE)

ALDE, „partidul minor” al guvernării curente – care în 2014 a obținut, cu 15%, 6 mandate de europarlamentar – e cotat cu 8-9% în ultimele sondaje. Candidați pe locurile eligibile, din lista integrală depusă la BEC, sunt Norica Nicolai, Daniel Barbu, Renate Weber, Ovidiu Silaghi și Varujan Vosganian. Asemeni PSD, și ALDE are o relație proastă – din același motiv, contra-reformele din justiție – cu familia politică din care face parte: șeful grupului ALDE din Parlamentul European, Guy Verhofstadt, a cerut chiar excluderea partidului lui Tăriceanu din familia politică.

1. NORICA NICOLAI e membru al Parlamentului European din 2009, de pe vremea când candida pe listele Partidului Național Liberal. Are 90.000 followers pe Facebook unde, în ultimul timp, vorbește despre „drumul Republicii Moldova înspre UE” și îi atacă pe Dacian Cioloș, Klaus Iohannis și Frans Timmermans.

Cele mai share-uite postări ale sale sunt link-uri de pe site-uri care promovează informații discutabile, cum ar fi stirinationale.eu sau luju.ro, și poze din campanie alături de susținătorii săi. Însă nu sare de 150-200 de distribuiri.

Vlad Tăușance crede că Norica Nicolai este, din punct de vedere al eficienței pe Facebook, „surpriza plăcută a sezonului, mesaje personalizate, teme europene, populism moderat. Plus poze decente și un feed curățel.”

2. DANIEL BARBU, fostul președinte al Autorității Electorale Permanente, este urmărit penal pentru că ar fi stopat un control al Autorității Electorale Permanente la Partidul Social Democrat. Se află pe locul doi pe lista partidului și abia și-a făcut o pagină de Facebook, care la momentul scrierii acestui articol avea 55 followers. Postările lui pot fi numărate pe degete – iar asta s-ar putea să fie o mișcare strategică bună.

Vlad Tăușance: „Ca și partidul lui, Barbu e oportunist, cu cât comunică mai puțin cu atât stă mai bine în sondaje. Părerea mea este că omul ăsta urăște cu adevărat online-ul, i se pare că acolo sunt dușmanii lui naturali. După ce ai fost linșat în repetate rânduri în online [Vlad se referă la episoadele din 2013, când Daniel Barbu, atunci ministru al culturii, susținea proiectul minier Roșia Montană Gold Corporation și era batjocorit pe internet de către activiști] nu te mai întorci acolo. Probabil că are niște traume legate de povestea asta”.

3. RENATE WEBER, europarlamentar ALDE din 2007 și fost președinte al Fundației Soros România, e într-o situație comparabilă cu cea a lui Barbu: chiar dacă are pagină de Facebook cu 3.700 followers, postează imagini de campanie și dezbateri și interviuri la care participă. Cele mai distribuite postări ale sale sunt fotografii din orașul său natal sau mesaje în care o atacă pe Laura Codruța Kovesi și pe liderii europeni care că îi iau apărarea fostei șefe DNA.

Sursa: pagina de Facebook a Renatei Weber.

Vlad Tăușance: „Are un discurs antieuropean, super-revanșard, e cancer. Este foarte supărată pe tinerii de pe internet, e și o reacție de respingere a tehnologiei – sindromul intelectualului trădat de cetate și discursul de genul internetul care prostește. Ea e marea noastră dezamăgire”.

V. PRO ROMÂNIA

Partidul lui Victor Ponta e cotat în ultimele sondaje cu 8-9%, ceea ce i-ar aduce 3-4 mandate. Pro România a fost înființat în 2018, deci nu avem cu ce alegeri precedente să comparăm. Pe locurile eligibile, din lista depusă la BEC, ar fi Victor Ponta, Corina Crețu și Mihai Tudose.

1. VICTOR PONTA, fost prim-ministru, fost candidat la prezidențiale din partea Partidului Social Democrat și actual deputat, este motorul noului său partid. Are aproape 800.000 followers, cel mai mult din lista noastră. Postează masiv, de multe ori pe zi, imagini cu simbolurile României, promisiuni electorale și comparații între Nicolae Ceaușescu și Liviu Dragnea.

Ciudat este că la câți urmăritori are, postările sale nu prea depășesc 200 de distribuiri. Totuși, unul dintre clipurile postate, cu un cetățean care pare a fi la un miting PSD și recunoaște că nu-l place pe Liviu Dragnea, are aproape 3.500 de share-uri.

Sursa: pagina de Facebook lui Victor Ponta.

Vlad Tăușance: „Pentru mine surpriza la alegerile astea e Victor Ponta. E impecabil, e super tare, s-a antrenat, a profitat de timpul cât a stat pe bară. Are un discurs foarte coerent, pro european, anti-PSD, umil, își recunoaște greșelile și e deloc isteric”.

2. CORINA CREȚU, fost membru PSD și europarlamentar din 2007, are o pagină de Facebook cu 60.000 followers. Postează zilnic mesaje din campanie, poze, urări de bună ziua și se laudă cu proiectele europene la care a participat. Postările sale rar depășesc câteva zeci de distribuiri, iar cele care o fac conțin imagini din diverse orașe din România unde își desfășoară campania.

Vlad Tăușance: „Pagină neinspirată, ținută de o secretară. Categoric. Sunt chestii fără context. Live-uri aiurea, poze proaste, alese greșit. Nu e liderul care ar trebui să fie [pentru Pro România], nu e în campanie”.

3. MIHAI TUDOSE, și el – ca și președintele partidului său – este fost membru PSD, fost prim-ministru și actual deputat. Are 22.000 followers, iar mesajele sale înseamnă critici la adresa guvernului Partidului Social Democrat, la adresa lui Liviu Dragnea și Vioricăi Dăncilă, una dintre ele numărând peste 800 de distribuiri. În rest, se laudă cu realizările sale,  face promisiuni electorale și postează imagini din campanie.

Vlad Tăușance: Spune despre contul lui Mihai Tudose că este „întreținut de către secretară, după toate aparențele. Comunicare școlărească, la minima rezistență. Nimic greșit, nimic ok”.

VI. ALTE PARTIDE

Uniunea Democrat Maghiară din România (UDMR) și Partidul Mișcarea Populară (PMP) sunt, conform sondajelor, sub pragul de 5%, așa că au șanse reduse să intre în Parlamentul European. Totuși, merită să trecem câțiva candidați în revistă:

Winkler Iuliu, europarlamentar din partea UDMR din 2009, are 10.000 followers pe pagina sa – unde scrie mesaje în limba maghiară, dar care împușcă doar câteva distribuiri. La fel și colegul său, Sogor Csaba, europarlamentar – cu diferența că acesta are 40.000 followers.

Fostul președinte Traian Băsescu deschide lista candidaților la europarlamentare din partea PMP. Actualul senator are 435.000 followers și postează de multe ori pe zi imagini din campanie, promisiuni electorale, clipuri live și critici la adresa alianței PSD-ALDE. Majoritatea postărilor sale au sute de distribuiri, depășind  chiar și o mie atunci când se rățoiește la Liviu Dragnea, Călin Popescu Tăriceanu, Ludovic Orban sau Dan Barna.

***

Politicienii români se învârt, în general, între un mininum de 55 followers și câteva zeci de mii. Dintre politicienii de carieră cu câteva sute de mii de followers și cu activitate susținută – care valorifică într-adevăr social media ca să câștige capital politic – notabili sunt doi foști premieri (Dacian Cioloș – 393.000; Victor Ponta – 795.000), un președinte (Traian Băsescu – 435.000) și un singur europarlamentar (Siegfried Mureșan – 213.000).

Poate în viitoarea campanie va fi altfel.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios