REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Afiș electoral de la alegerile din Budapesta, 2022, pentru Fidesz, partidul lui Viktor Orban: „Să păstrăm Ungaria în siguranță.” Foto: Mălina Gîndu

Dezinformare poloneză după o rețetă maghiară: Cazul Visegrád 24

Contul de Twitter Visegrád 24 a crescut rapid în popularitate (are peste 320.000 de followers), dar motivația și finanțarea din spate sunt departe de a fi transparente. În timp ce capitalizează sprijinul occidental pentru Ucraina, proprietarii construiesc un brand pentru “Make Europe Great Again”, exportând un model polonez de mai mare succes, testat inițial de Viktor Orbán.

În doar doi ani de la înființare, Visegrád 24 a devenit una dintre cele mai mari surse de informare în limba engleză din Europa Centrală și de Est – în ciuda anonimatului total, a structurii de finanțare opace, a faptului că nu are un site web, a lipsei de conținut original și a legăturilor îndoielnice cu guvernul polonez.

Visegrád 24 câștigă notorietate

Din perspectivă maghiară, nu mai este surprinzător să descoperi că un site de știri are legături cu guvernul, cu atât mai puțin unul care răspândește narațiuni iliberale pe banii contribuabililor, ca în cazul presei de stat. Cu toate acestea, această practică nu a fost adoptată pe scară largă și de către aliații internaționali ai lui Viktor Orbán – și tocmai de aceea încercările polonezilor de a face acest lucru la nivel internațional par descurajatoare, în condițiile în care în regiune există un război în desfășurare.

Pe 31 octombrie 2022, cancelaria poloneză a alocat 1,4 milioane de zloți (aproximativ 300.000 de euro) din rezerva bugetară pentru ca un ONG axat pe organizarea de activități “sănătoase” de petrecere a timpului liber, numit Action-Life Foundation, să pornească un demers public intitulat Visegrád 24, decizie semnată de premierul Mateusz Morawiecki fără alte explicații.

Mateusz Morawiecki, prim-ministru al Poloniei. Foto © Gints Ivuskans | Dreamstime.com

Numele ar putea să vă sune cunoscut, deoarece, în ultimii doi ani, profilurile de socializare cu același nume au adunat sute de mii de adepți prin agregarea de știri din regiunea Europei Centrale și de Est, în prezent axate în principal pe războiul din Ucraina.

Cu toate acestea, un ONG sportiv care primește fonduri de stat pentru un site de știri este doar unul dintre multele capitole dubioase din povestea Visegrád 24.

Pagina pretinde că agregă și curatoriază știri, politică, actualități, istorie și cultură din Europa Centrală și de Est. A apărut pentru prima dată pe Twitter în ianuarie 2020, obținând 327.000 de urmăritori până în prezent, precum și o audiență de 153.000 pe TikTok și de 7.000 atât pe Facebook, cât și pe Instagram. Cu toate acestea, spre deosebire de alte site-uri regionale, precum Visegrad Insight, care produce conținut analitic original, în limba engleză, Visegrád 24 nu creează practic niciun material original; se bazează exclusiv pe redistribuirea și postarea de informații, iar site-ul său, Visegrád24.org, servește doar ca pagină de donații pentru autorii anonimi.

Originea dezinformării

Este interesant de observat cum cum au ajuns în atenția publicului. La începutul războiului, postau știri false, cum ar fi că Leonardo DiCaprio a donat 10 milioane de dolari Ucrainei sau că PornHub a blocat accesul la pagina sa din Rusia.

Mai târziu, se pare că Visegrád 24 ar fi fost prima rețea internațională de socializare care a publicat un videoclip în care premierul finlandez Sanna Marin dansa cu prietenele sale la o petrecere acasă, în august 2022.

În condițiile în care Finlanda așteaptă aderarea la NATO, publicarea unei astfel de înregistrări a fost considerată în mod logic ca fiind în interesul cuiva a cărui agendă ar beneficia de un scandal în jurul lui Marin însăși. Astfel, eforturile de a găsi persoanele din spatele Visegrád 24 – care a fost înființată din Polonia folosind un număr de telefon polonez – s-au întețit.

Prima interogare cu privire la operatorii din spatele Visegrád 24 a venit la doar câteva luni de la înființarea sa în 2020, când, răspunzând la întrebarea politologului sloven Mario Plesej, cei care administrează pagina s-au descris ca fiind un grup de prieteni interesați de Grupul de la Vișegrad și de Inițiativa celor Trei Mări. Mulți dintre ei ar fi lucrat, spuneau ei, în industria de știri.

Abia în toamna anului 2022, site-urile poloneze de știri TrueStory și OKO Press au reușit să dea de urma celor care gestionează Visegrád 24. Se pare că unul dintre ei este jurnalistul polonez Adam Starzyński, care a lucrat la un site în limba engleză administrat de canalul de televiziune polonez de dreapta, TV Republika, și care era cunoscut și ca editor al paginii ultraconservatoare de Twitter @BasedPoland, care avea 150.000 de urmăritori înainte de a fi interzis pe rețelele de socializare.

Starzyński este o figură cheie în ceea ce OKO Press numește mișcarea MEGA (Make Europe Great Again), un grup informal asemănător campaniei Make America Great Again, condus de Donald Trump, care încearcă să influențeze publicul cu narațiuni xenofobe și anti-establishment.

În consecință, BasedPoland a fost cunoscut pentru conținutul său anti-refugiați, precum și pentru laudele la adresa liderilor politici de dreapta, de la guvernul polonez la Jair Bolsonaro, Matteo Salvini și Viktor Orbán. În prezent, Starzyński postează pe rețelele de socializare – sub numele de Adam Starski – nu doar conținut similar cu cel anterior, ci și materiale produse de Visegrád 24, care par să susțină două lucruri: Ucraina, dar și extrema dreaptă europeană.

În urma postării de către Visegrád 24 a videoclipului cu Sanna Marin, un alt om din spatele paginii s-a dezvăluit. Numele său este Stefan Tompson: un specialist britanic în relații publice, care lucrează în Polonia din 2014 și care se ocupă de un canal YouTube despre istoria Poloniei în limba engleză din 2020.

În ciuda faptului că are legătură și cu MEGA, activitatea lui Tompson a fost susținută financiar de Fondul Național Polonez de Film – iar unele dintre videoclipurile sale au fost postate chiar de Visegrád 24.

Site-ul Visegrad 24 este practic inexistent și funcționează doar ca platformă de donații.

Într-un interviu acordat Rzeczpospolita în septembrie 2022, Tompson a recunoscut că a creat personal paginile Videgrád 24, pe care le administrează împreună cu prieteni care lucrează, de asemenea, în industria social media. El a negat acuzația potrivit căreia videoclipul menționat mai sus, cu Sanna Marin, ar fi apărut pentru prima dată pe Videgrád 24; cu toate acestea, a adăugat că, din punctul lui de vedere, mulți susțin aderarea Finlandei la NATO doar pentru că „Sanna Marin este o femeie frumoasă” și a catalogat petrecerile acesteia în mijlocul tensiunilor geopolitice drept „discutabile”.

Tompson a mai afirmat că opiniile liberale eclipsează perspectivele conservatoare pe rețelele de socializare. În ciuda faptului că a denunțat poziția pro-rusă a lui Viktor Orbán în legătură cu războiul, el a subliniat – amintind de convingerile lui Orbán – că Occidentul suferă de o criză de identitate și că răspândirea acestui punct de vedere nu coincide în niciun caz cu interesele rusești.

În cele din urmă, el a spus că Visegrád 24 a funcționat fără niciun fel de finanțare, dar că în curând vor începe să caute investitori pentru a putea funcționa ca o organizație de știri cu drepturi depline.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

În acest moment, s-ar putea ca termenul „investiție” pentru sprijinul de 1,4 milioane de zloți polonezi acordat de statul polonez pentru „un proiect intitulat Visegrád 24” să nu fie tocmai exact. Cu toate acestea, legăturile par să existe.

Exploatarea conexiunilor

Fundația Action-Life, organizația care urmează să anunțe fondurile alocate pentru Visegrád 24, a fost înființată de un inginer de mediu în vârstă de 33 de ani, Jakub Nowak, în 2016. De atunci, ONG-ul a câștigat numeroase licitații de stat pentru evenimente sportive, precum și pentru activități istorice și patriotice, în valoare totală de 1,9 milioane de zloți (400.000 de euro).

Postul de știri polonez Wirtualna Polska (WP) a abordat atât cancelaria, cât și ONG-ul cu privire la alocarea de fonduri pentru Visegrád 24. Deși cancelaria nu a oferit detalii despre acord și nici numele celor care l-au semnat, deoarece acesta nu a fost încă încheiat, au recunoscut că sarcina fundației va fi de a crea un portal în limba engleză dedicat culturii, istoriei și politicii din regiunea central și est-europeană și a statelor care fac parte din Inițiativa Celor Trei Mări, precum și de a combate dezinformarea rusă – exact ceea ce pretind că fac conturile de socializare Visegrád 24.

Pe de altă parte, un reprezentant necunoscut al Action-Life a declarat pentru WP că ONG-ul a fost informat de către cancelarie în noiembrie că planurile de sprijin financiar au fost retrase și a refuzat să explice dacă aceste fonduri ar fi fost folosite pentru transformarea site-ului Visegrád24.org, care acum funcționează doar din donații, în site-ul de știri al Visegrád 24. Și, în ciuda faptului că a citit mesajul lor, Stefan Tompson nu a răspuns la solicitarea WP de a clarifica dacă guvernul a devenit donator pentru proiectul său.

Dar legăturile dintre Visegrád 24 și guvernul polonez nu se termină aici, deși alocarea de bani publici pentru ca un ONG de petrecere a timpului liber să înființeze un site de știri ar trebui să ridice destule întrebări de la bun început. Canalele TikTok și Instagram ale lui Visegrád 24 sunt presărate cu citate ale unor personalități ale guvernului polonez într-un context pozitiv, dar, după cum a descoperit OKO Press, pagina a fost apreciată de politicieni de dreapta înainte de a ajunge în prim-plan.

De exemplu, europarlamentarul Patryk Jaki de la Solidarna Polska (un partid conservator de dreapta care s-a desprins de PiS în 2012) a fost unul dintre primii care s-au plâns atunci când operațiunile Visegrád 24 au fost blocate pentru prima dată pe Facebook, iar ministrul adjunct de externe Szymon Szynkowski vel Sęk a lăudat, de asemenea, valorile Visegrád 24. Întrebat în legătură cu acest lucru, Stefan Tompson a declarat că a început într-adevăr să le vorbească cercurilor sale din Varșovia despre pagina pe care o conducea. Aparent, a funcționat.

Cea mai mare îngrijorare

În timp ce povestea lui Visegrád 24 ar putea amenința oricum libertatea presei în Polonia, faptul că este vorba despre o publicație internațională, cu un trecut dubios, în vremuri de război o face mult mai problematică.

Postările factuale despre situația din Ucraina ar putea induce în eroare publicul străin, făcându-l să creadă că Visegrád 24 este o sursă de informații de încredere, în timp ce numărul copleșitor de postări despre război nu face în prezent decât să umbrească înclinația sa ideologică clară și recunoscută.

În acest sens, ceea ce vedem aici este o manipulare soft a opiniei globale – similar cu modul în care propaganda rusă și a altor propagande din est operează în Occident.

Rețeta maghiară

Totuși, ar fi greșit să comparăm Visegrád 24 cu mașina de propagandă maghiară care operează în interiorul granițelor Ungariei. Ceea ce este mai puțin cunoscut, însă, este faptul că și guvernul lui Viktor Orbán a făcut eforturi pentru a pune la punct operațiuni precum Visegrád 24 – și a eșuat într-un mod spectaculos.

Viktor Orban, prim-ministrul Ungariei. Foto © Soti Rita | Dreamstime.com

Cu un nume similar, o agenție de știri în limba engleză numită V4NA (Visegrad 4 News Agency) a fost înființată de unul dintre consilierii bine-cunoscuți ai lui Orbán, Árpád Habony, în 2019. Compania a fost înregistrată la Londra, iar actele au fost completate de Kristóf Szalay-Bobrovniczky, care acum este ministrul apărării din Ungaria.

La început, V4NA a furnizat informații pentru redacțiile pro-guvernamentale maghiare, care se axau aproape exclusiv pe teme xenofobe, vizând refugiații. În timp ce atât guvernul ceh, cât și cel slovac au protestat față de utilizarea denumirii Visegrad, serviciul a continuat să funcționeze, percepând între 400 și 2000 de euro pe lună pentru distribuirea de conținut.

În prezent, materialele sale bilingve pot fi accesate gratuit și nici măcar nu mai seamănă cu o agenție de știri – este pe față propagandă anti-refugiați, anti-LGBTIQ+ și anti-occidentală.

Iar în urma unei investigații efectuate de Átlátszó, s-a dovedit că nu mai operează din Londra, ci de la sediul celui mai mare conglomerat media pro-guvernamental din Ungaria.

Un alt exemplu de aventură a guvernului maghiar pe piața de știri din străinătate vine din 2014: un site de știri exclusiv în limba engleză despre afacerile maghiare, care a fost lansat de o fundație numită Friends of Hungary și prezidat de un om de știință bine cotat, cu legături strânse cu guvernul, Szilveszter Vizi. Fundația, la ale cărei evenimente participă chiar și Viktor Orbán în persoană, susține că scopul său este „de a oferi informații de valoare, dar nepartizane, comunității de prieteni ai Ungariei și publicului larg despre evenimentele și succesele care privesc Ungaria și maghiarii din întreaga lume”.

În timp ce V4NA are o agendă clară, Hungary Today este mai greu de văzut cu ochiul liber. Site-ul nu minte și nu induce ura în mod direct, ci se face ecoul victoriilor autoproclamate de guvern (de exemplu, orientarea spre familie, bunăstare, stabilitate etc.). Publică doar opinii neconservatoare în secțiunea Opinii, nu relatează despre opoziția maghiară și societatea civilă și refuză să contextualizeze știrile care, dintr-un punct de vedere cu adevărat echilibrat, ar putea fi dăunătoare pentru guvern.

De exemplu, la sfârșitul anului trecut, a scris despre creșterea economică a Ungariei, fără să menționeze că Ungaria are cea mai mare rată a inflației din Uniunea Europeană, și a lăudat succesul industriei cinematografice maghiare în 2022, uitând să menționeze că producțiile cu o agendă politică au primit sume enorme de bani, dar au eșuat lamentabil la toate premiile străine.

Și este doar cireașa de pe tort că singurul alt „site de știri” în limba engleză din Ungaria este cel numit About Hungary: un blog care urmărește fiecare pas pe care îl face guvernul, dar utilizatorul trebuie să deruleze până în partea de jos pentru a descoperi că ceea ce pare a fi o sursă de știri este de fapt un produs al cabinetului lui, ați ghicit, Viktor Orbán.

Exemplul maghiar demonstrează o abordare mai simplistă a capturării mass-media. Visegrád 24 încearcă să opereze într-o zonă gri și să coopteze cititorii cu multitudinea de informații, de altfel în mare parte credibile; în comparație, sursele pro-Orbán urmăresc o influență directă, fără a ține cont de realitate.

În timp ce aventurile guvernului maghiar în mediasfera străină nu au mers bine, capturarea de sus în jos a presei a fost piatra de temelie a autocrației electorale hibride a lui Viktor Orbán. Cu toate acestea, toate dovezile indică faptul că modelul polonez are mai mult succes la nivel internațional.


Textul original în limba engleză: © Visegrad Insight. Traducere de Ioana Epure.

Ivan Laszlo Nagy, Marcin Król Fellow, este un jurnalist în vârstă de 23 de ani, stabilit la Budapesta, care scrie pentru un site de știri independent din Ungaria, hvg.hu. Absolvent al unei universități din Marea Britanie. Cercetarea sa academică, care se concentrează pe tehnicile de comunicare ale regimurilor populiste, s-a transformat în reportaje critice despre democrația globală, cu un accent special pe fluxurile politice cvasi-autoritare din Occident și din Ungaria.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios