De ce învață românește elevii italieni de lângă Roma

Angela Nicoară este unul dintre cei 54 de profesori români care predau în Italia cursul de Limbă, Cultură și Civilizație Românească (LCCR). Săptămâna trecută, ea a a ajuns în centrul unui scandal politico-mediatic, după ce mai mulți italieni din Ladispoli, localitate situată la 40 de kilometri nord de Roma, au protestat că ora de limba română a devenit obligatorie pentru copiii lor.

În urma unui reportaj difuzat de Republica TV pe 1 octombrie, un deputat din partidul de dreapta Lega Nord, Massimiliano Fedriga, a afirmat că situația este "o nebunie".

"În loc să învețe istoria, cultura și legile țării noastre", a spus Fedriga, imigranții îi obligă pe copiii italieni "să învețe limbile și culturile celor care vin la noi". În susținerea sa a intervenit și secretarul federal al partidului Lega Nord, europarlamentarul Matteo Salvini, care s-a exprimat pe Twitter cu privire la situația din Ladispoli:

De cealaltă parte a spectrului politic italian, mai mulți deputați socialiști au dat publicității o scrisoare în care spun că rețeta aplicată în Ladispoli este un model de integrare.

"Considerăm nejustificate pozițiile Lega Nord în privința instituției din Ladispoli unde se studiază limba română la grădinița și școala primară, curs existent încă din 2013. Ladispoli e una dintre primele localități italiane ca procentaj de cetățeni străini rezidenți și e considerat un laborator de practici corecte în termeni de integrare", se spune în scrisoare.

Dar să ne întoarcem la românca Angela Nicoară. În acest an, ea a fost repartizată să predea în trei instituții școlare: la Istituto Comprensivo "Corrado Melone" din Ladispoli, Istituto Comprensivo Ladispoli 1 și la Istituto Comprensivo Civitavecchia 2. (La "Corrado Melone", 200 din totalul de 1000 de elevi sunt români, potrivit publicației online emigrantul.it.)

Proiectul LCCR, din care face parte și ea, este în vigoare din 2007, fiind derulat de Institutul Limbii Române, organism aflat în subordinea Ministerului Educației și Cercetării Științifice (MECS), în parteneriat cu Ministerul Instrucției din Italia.

În acest an, potrivit datelor pe care MECS le-a pus la dispoziția PressOne, 54 de profesori români predau în școli italienești situate în zone unde românii au format comunități numeroase.

Programul LCCR le oferă copiilor de emigranți posibilitatea de a păstra legătura cu România și cu limba natală. Participarea lor la grupele de studiu este opțională, potrivit autorităților de la București. În plus, programul LCCR le oferă unor profesori români care s-au stabilit în Italia posibilitatea de a-și mai practica meseria.

"Profesorii selectați în urma unui concurs sunt deja rezidenți. Ei pot lucra în comerț sau în orice alt domeniu. Sunt povești de-a dreptul emoționante cu profesori care merg la 30 de kilometri doar ca să mai poată preda", a declarat, sub anonimat, un oficial al MECS.

Angela Nicoară (foto) a părăsit România în vacanța de Paști din 2000. A decis, pur și simplu, să-și încerce norocul în Italia, împreună cu fiica sa, Alina, pe atunci elevă în clasa a VI-a.

"Venind în contact cu realitatea școlară din zona Ladispoli-Roma, în 2005 am propus ajutorul meu ca mediator intercultural la Cercul Didactic Ladispoli 1 - actualul IC Ladispoli 1. De atunci până în prezent, în această școală am prezentat cultura și limba românǎ în orar curricular și extracurricurar", povestește ea, într-un mesaj trimis pe e-mail.

Angela Nicoară provine din Făgăraș (județul Brașov). Într-un interviu acordat în 2009 revistei Formula As, ea spunea că a ajuns în Italia la finii ei, care "lucrau la curățenie și făceau și ceva zidărie", fiind stabiliți în Ladispoli din 1996.

"Suntem mulțumite de alegerea făcută, pentru că eu profesez meseria mea de dascăl, iar Alina a terminat ingineria energetică la Universitatea Sapienta din Roma, și din căsătoria cu Alessandro, inginer aerospațial, ne bucură cu darul cel mai dulce pentru bunici - micuțul Cristian. Familia este punctul de plecare și de întoarcere", ne-a scris Angela Nicoară.

În ceea ce privește reacția părinților italieni ai căror copii sunt înscriși la cursul de LCCR - care a declanșat o dezbatere la nivel național în Peninsulă -, Angela Nicoară spune că "nu trebuie să obosim explicând celor care nu ajung să priceapă realitatea cu schimbările ei inerente".

Concret, este vorba despre două școli italienești din Ladispoli. Într-una din ele, Istituto Comprensivo "Corrado Melone", direcțiunea și consiliul profesoral au decis ca programul LCCR să se desfășoare în regim curicular, adică obligatoriu, în urmă cu trei ani, în 2013.

Această prevedere se referă la grădiniță și la școală primară, "acolo unde programa este flexibilă și s-a considerat o necesitate pentru integrarea copiilor români prezenți", completează Angela Nicoară.

Angela Nicoară, alături de copii și părinți români din Ladispoli, la o serbarea dedicată Unirii din 24 ianuarie. Foto: emigrantul.it (c)

Angela Nicoară, alături de copii și părinți români din Ladispoli, la o serbare din acest an dedicată Unirii din 24 ianuarie. Foto: emigrantul.it (c)

Directorul de la "Corrado Melone", Riccardo Agresti, își asumă vina pentru neînțelegerile create în comunitatea din Ladispoli. El explică situația într-un e-mail trimis redacției PressOne:

"Cu siguranță port o vină personală în declanșarea acestei situații, pentru că în școala Corrado Melone, unde acest curs se ține dimineața de 4 ani, el a fost apreciat de toți părinții, însă în noua școală unde am fost numit (Institutul Ladispoli 1 - n.r.), nu am avut timp să le explic părinților scopul acestui proiect. De fapt, înainte să pot explica ceva, un important politician a scris public că suntem nebuni și astfel totul a luat o întorsătură politică. Motivația inițială, aceea de a facilita cunoașterea culturii române și de către italieni, a fost dată uitării. Frica ancestrală a omului de ceea ce nu înțelege este binecunoscută. Scopul acestui curs este de a elimina fundamentele urii și de a le permite copiiilor care sunt colegi să se înțeleagă și să se iubească unul pe altul."

Cu alte cuvinte, cursul de română, chiar în regim obligatoriu, era cunoscut ca făcând parte din oferta educațională a școlii din Ladispoli. Părinții erau la curent cu această decizie.

Situația s-a inflamat, deci, numai din cauza politicienilor. Potrivit datelor oficiale, în 2011 românii erau cea mai mare minoritate din Italia: circa un milion de rezidenți, adică peste 21% din totalul străinilor.

Programul LCCR nu funcționează doar în Italia, ci și în Spania și Belgia. Începând din 2015, îl vor experimenta Portugalia și Irlanda, în același regim de parteneriat între MECS și ministerele similare ale celor două țări. În Spania sunt 66 de profesori români, în Belgia - 6, în Portugalia - 3, iar în Irlanda  - 1, arată datele MECS.