Toate aceste nopţi albe prezintă o Polonie care şi-a uitat primejdios de repede trecutul comunist şi a căzut în cealaltă extremă. Petreceri până dimineaţa, muzică tehno al cărei bas pătrunde până spre viscere, cheflii care nu ştiu cum să mai epateze. Asta e lumea văzută de regizorul Michal Marczak.

E un stil de viaţă agitat, dar – prin perpetuare – aspirat de rutină. Rebeli închipuiţi, protagoniştii Krzysztof şi Michal par mai degrabă anonimi într-o Varşovie aflată, fără să ştie, înaintea schimbărilor produse de alegerile prezidenţiale şi parlamentare din 2015.

Tineri şi plini de energie, însă incredibil de plictisiţi, ei îşi consumă nopţile între filosofeală şi huliganism.

Agaţă câte o fată, umblă pe stradă făcând pe orbii, urlă cât îi ţin plămânii. Fumează jointuri, sparg sticle pe carosabil, vandalizează maşini de poliţie fără să fie penalizaţi.

Iubesc, tânjesc, proiectează, îşi fac scenarii. Totuşi, ceva nu e cum ar trebui.

Reperele acestei lumi noi sunt atât de laxe, încât pot duce la pierzanie.

Prin excesele nocturne ale personajelor sale, regizorul Michal Marczak încearcă să tragă un semnal de alarmă: Occidentul s-a ramolit, topit în bunăstare; nu mai găseşte energia şi motivaţia să construiască ceva concret, se hrăneşte numai din istorie.

Să fie aşa?

Aflat între ficţiune şi documentar (actorii îşi duc identităţile în poveste), filmul lucrează pe mai multe paliere. Unii l-ar putea vedea drept studiu antropologic, alţii, ca o chemare spre distracţie.

Dincolo de caracterul de farsă, de bâlci urban, lumea care populează ecranul îşi tot caută motivaţia. Băieţii – ajunşi la vârsta maturizării – vor să mai tărăgăneze lucrurile. Ei nu sunt dispuşi încă să o rupă cu tinereţea.

Prin comportamentul lor, Krzysztof şi Michal resping alinierea la normele sociale tradiţionale, care li se par prea stricte, deci de evitat.

În această societate freelance, ei pot să mai chibzuiască. Amână mereu decizia integrării, fiind lipsiţi de constrângeri, dar şi de convingeri. Nu resimt presiunea cu care au trăit generaţiile anterioare, aşa că oscilează între două vieţi, pe care le văd la fel de ridicole.

Distracţiile ordinare au ajuns să nu îi mai satisfacă. Şcoala de arte, unde sunt colegi, îi pregăteşte pentru un drum pe care le e indiferent dacă vor apuca sau nu. Nepăsarea lor trebuie, totuşi, să aducă ceva. Lucrurile nu pot rămâne aşa la nesfârşit.

După terminarea filmărilor, situaţia politică din Polonia s-a schimbat.

Partidul Conservator, condus de actualul preşedinte, Andrzej Duda, a câştigat alegerile şi a impus legi anti-liberale, a îngrădit drepturi ale presei, a schimbat jurnalişti importanţi cu alţii mai docili ş.a.

Aceste iniţiative, privite mai ales de UE ca având tentă dictatorială (s-a vehiculat ideea de "colaps al democraţiei"), au dus la degradarea imaginii internaţionale a ţării. E un fenomen pe care îl întâlnim tot mai des în zonă: stări de conflict, ascensiunea unor lideri cu aplecări totalitare, naţionalism exacerbat. Rusia, Turcia, Ungaria, Polonia.

România?

Laureat cu Nobel şi fost preşedinte al ţării, Lech Wałęsa – care în anii '80 a condus sindicatul anticomunist Solidaritatea – comenta această criză spunând că noul guvern "acţionează împotriva Poloniei, a realizărilor ţării, libertăţii şi democraţiei", fapt care l-a făcut să-i fie ruşine să călătorească în străinătate.

După premiera din 2016 de la Sundance, regizorul Michal Marczak sublinia că, dacă ar fi turnat în noul context politic, forma filmului său ar fi fost alta.

Anticipând indirect un colaps, cauzat de letargie şi de pierderea reperelor, Toate aceste nopţi albe încearcă să arate unde duc individualismul exacerbat, indiferenţa şi respingerea civismului.

Krzysztof şi Michal nu sunt huligani, dar lipsa de etică şi dezinteresul lor nu pot să nu aibă urmări. Un astfel de film reiterează faptul că evitarea abuzurilor ţine de fiecare om în parte.

Toate aceste nopţi albe

Titlul original: Wszystkie nieprzespane noce.

Regia: Michal Marczak.

Scenariul: Michal Marczak, Katarzyna Szczerba.

Cu: Krzysztof Baginski, Michal Huszcza, Eva Lebuef.

★★★☆☆