REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Elevilor li s-a promis că nu vor fi recunoscuţi. Montaj: Raul Ştef

"Gândește România": cine sunt și cine i-a plătit pe tinerii "revoltați"

Ați dat șpagă ca să intrăm în NATO. Ați dat șpagă ca să intrăm în Uniunea Europeană. Ați dat șpagă ca să puteți fura.”

„V-ați șters la fund cu istoria și cu strămoșii strămoșilor noștri. Toate astea doar pentru un singur blid de mâncare pe care vi l-au oferit străinii.”

Luna trecută, aceste fraze deveneau virale pe internet, într-un clip cu adolescenți care păreau revoltați pe clasa politică, dar și pe generațiile mature.

Nimeni nu își asuma paternitatea acestui clip, denumit „Gândește România” și prezentat ca fiind poziția unei întregi generații.

Mai mult, în prima zi de lansare, 21 octombrie, clipul a fost postat pe site-uri care au un numitor comun: întrețin diverse teorii ale conspirației prin informații „șocante” și prin „dezvăluiri” care nu citează niciun fel de sursă.

Am vrut să aflăm cine sunt inițiatorii acestui clip și am descoperit că tinerii care apar în imagini au primit un text și l-au spus în fața camerei fără a avea habar cine îi folosește.

“Pentru copii a fost un ciubuc”

O persoană din Suceava a avut nevoie de zece tineri pentru a face un filmuleț. Copiii au primit textul și au fost chemați să filmeze spotul. Li s-a spus că va fi pus pe youtube și că lor li se vor vedea doar ochii. Că nu vor fi recunoscuți. Problema este că nicăieri nu scrie că filmulețul este realizat de altcineva și că ei sunt doar actori. Mulți copii regretă acum că au filmat videoul, deoarece au avut parte și de reacții negative”, povestește Ella Nistor, actriță a Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani. Ea este coordonatoarea unei trupe de teatru denumite Drama Club, din care fac parte elevii filmați în clip.

Realizatorul filmulețului nu are nici o legătură cu trupa.

Pentru copii a fost un ciubuc. Au fost plătiți cu o sumă modică să filmeze. S-a semnat o hârtie în care ei declarau că nu mai au pretenții financiare. Eu am vrut să-l scoatem de pe net, dar nu am avut sprijinul tuturor copiilor. Eu aș fi vrut să-l scot și aveam o portiță: nu s-a cerut acordul părinților, iar elevii sunt minori”, spune Ella Nistor. Ea regretă că nu a fost mai atentă la textul pe care l-au primit elevii.

Intermediarul, cel care a făcut muncă de „recrutare” pentru clip, este din Suceava. Un nume, un număr de telefon și o căutare pe Google ne-au dus la Cătălin Dumitriu, consultant politic, apropiat al conducerii PNL Botoșani. El figurează și ca deținător al domeniului jurnalonline.info.

Inițial, Dumitriu a negat orice legătură cu filmarea. Apoi a declarat că a înregistrat clipul pentru publicația online Gandeste.org.

De asemenea, a spus că tinerii care apar în clip spun un text pe care l-au primit, și nu exprimă propriile opinii.

Copiii au interpretat un video. Eu am înregistrat filmul, care este produs de Gandeste.org. Alte detalii primiți de la Gandeste.org, a spus Dimitriu.

L-am întrebat cum și de ce tocmai el a fost contactat de către această publicație, moment în care a refuzat să mai ofere vreo informație.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios
Cătălin Dumitriu. Foto: Pagina sa de Facebook

“Nu este adevărat mesajul?!”

Clipul cu adolescenții cei „revoltați” a apărut prima dată pe Gandeste.org, un blog conspiraționist care se definește ca fiind „O Selecție de Perspective Interesante, Importante și Controversate, în Mare Parte Excluse din Mass-Media Convenționale”.

„Dacă până acum ignoranța a fost cuvântul de ordine, dacă realitatea înconjurătoare a fost o simplă știre la TV pentru tine, este momentul să deschizi ochii, să nu te mai lași dus de val, manipulat și înrobit. Gândește tu, împreună cu cei din jurul tău, pentru tine și pentru cei din jurul tău!” – așa este descris conținutul blogului.

Am intrat pe pagina de Facebook Gândește România și am cerut o poziție oficială a administratorilor.

Iată răspunsul pe care l-am primit: Apreciem curiozitatea jurnalistică care vă animă dar, noi considerăm că pe site și în clip sunt explicit prezentate obiectivele demersului nostru. Vom proceda la a face mai multe comentarii și discuții pe acest subiect la un moment viitor. Vă doresc o zi bună!”.

Justificarea refuzului a fost: „Fiindcă nu ne cunoaștem. Este atât de simplu de înțeles”.

Am căutat, pe un domeniu de tip whois, cine a înregistrat site-ul Gandeste.org. Așa am ajuns la Dan Alexandrescu – om de afaceri sucevean, patronul lanțului de librării Alexandria, care funcționează pe firma Sedcom Libris.

Contactat de PressOne, acesta a recunoscut că a înregistrat domeniul online Gandeste.org, alături de altele, în urmă cu câțiva ani.

I-am cerut detalii despre producția clipului, moment în care a solicitat să facem un schimb de informații” – printre care cine finanțează PressOne și alte detalii personale.

I-am explicat că aceste informații sunt publice, pe site-ul nostru. A urmat un dialog în care Dan Alexandrescu a lăsat să se înțeleagă că, atâta timp cât finanțarea PressOne „vine din America”, articolul de față va servi unor scopuri oculte.

Nu este adevărat mesajul pe care îl spun tinerii?! Nu înțeleg ce urmăriți cu acest text. Consider că este irelevant demersul dumneavoastră”, a spus Alexandrescu la telefon.

În opinia sa, postarea clipului fără mențiunea că acei adolescenți joacă un rol nu încalcă nicio regulă.

L-am întrebat de mai multe ori dacă site-ul Gandeste.org este al său. „Îmi pare rău, nu vă pot răspunde la această întrebare” – a fost răspunsul pe care l-am primit de fiecare dată.

Cascada site-urilor

Lucrurile s-ar fi putut opri în acest moment. Din păcate, cu câteva ore înainte de publicarea acestui text am aflat că tinerii din trupa Drama Club au fost căutați de consultantul Cătălin Dumitriu și „luați la rost” că au vorbit cu „presa”.

Potrivit cotidianului „Obiectiv de Suceava”, firma Sedcom Libris, administrată de Dan Alexandrescu, a intrat în insolvență în toamna anului 2013, cu datorii către 172 de furnizori, în valoare de peste 22 de milioane de lei.

*

A doua zi după ce a fost difuzat pe canalul de youtube al Gandeste.org, clipul „Gândește România” a fost preluat și uploadat și de către Ovidiu Drobotă, managerul site-ului Expunere.com. Care, la rândul său, promite să spună Adevărul despre România”.

Expunere.com este un site care preia fără jenă materiale din diverse surse. Printre altele, am găsit articolul nostru Femeia în rochie albastră, copiat cuvânt cu cuvânt.

Am găsit videoclipul pe Internet, dar nu știm detalii despre acești tineri. Noi suntem, de asemenea, tineri și am înființat Partidul Noua Românie, pentru că vrem o Românie normală”, a explicat Drobotă. El este managerul de comunicare online al Partidului Noua Românie. Președintele partidului, un tânăr pe nume Sebastian Popescu, este și el redactor-șef al unui site, ExclusivNews.ro.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios