Marilena Murariu, în faţa lucrării "La blouse roumaine". Foto: Lucian Muntean
Marilena Murariu, în faţa lucrării "La blouse roumaine". Foto: Lucian Muntean
16/11/2015
Boși contra Bosch
Gabriel Oprea ținând-o în poală pe Elena Ceaușescu.
Dragnea, Cocoș, Videanu și Oprescu în costume populare, alături de „Strigătul” lui Munch.
Berlusconi, Sarkozy și Viktor Orban, sodomizându-l, sub privirile amuzate ale Angelei Merkel, pe țăranul spaniol în cămașă albă din faimoasa pictură a lui Goya „Tres de Mayo”.
Sunt doar trei ipostaze din expoziția pe care artista Marilena Murariu urma să o inaugureze luni, 16 noiembrie, și care a fost refuzată de Cercul Militar Național cu două zile înainte de vernisaj.
E vorba despre șapte lucrări – replici după tablouri clasice – având ca personaje politicieni români și străini din zilele noastre.
„Mulțumesc, maître Bosch”, acesta era titlul expoziției programate la Galeria Artelor de la Cercul Militar. Iar motto-ul era din Adorno: „Fiecare operă de artă este un delict necomis”.
*
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Marilena Murariu a fost eleva lui Vasile Grigore și, până în 2011, picta peisaje, feline și îngeri.
„Atunci am fost într-o perioadă mai dificilă a creației mele. Aș fi putut să pictez în continuare peisăgele, dar, nu știu, mă simțeam cumva manieristă. Nu mă mai mulțumea. Și atunci am încercat altceva. Mi-a venit o idee: mi-ar plăcea să fac un nud reprezentând-o pe Elena Ceaușescu, un fel de Maya Desnuda a lui Goya citind Omagiul. De aici au început rotițele să se învârtă. A fost un declic”, spune artista, acum în vârstă de 61 de ani.
Pasărea din stema României vânează și cu 320 de kilometri pe oră
Când atacă în picaj, acvila de munte este una dintre cele mai iuți vietăți din lume.
Băița Plai, o gură de iad
O mână de oameni au rămas să trăiască pe locul fostei exploatări de uraniu
Frica
Expoziția din această lună vine tot ca un efect al schimbării de atitudine și stil survenite în urmă cu 4 ani. Este, confirmă Marilena Murariu, revolta unui artist față de confiscarea și murdărirea valorilor.
Satirizarea figurilor de politicieni are și o valență terapeutică: vrea să combată teama.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
„Foarte greu se alătură oamenii la un demers. Și mie mi-a fost și îmi este teamă în continuare. La prima expoziție, din 2011, n-am spus nimănui la ce lucrez, numai fiica mea și soțul meu au știut ce fac, așa de frică mi-era.
Trăind o bună bucată din viață înainte de 1989, mi-a rămas, fără să mă pot controla, o teamă. E adevărat că nu are ce să mi se întâmple , dar e un sentiment contradictoriu cumva. Nu știu dacă frică, ci un disconfort”
Marilena Murariu
*
„Mulțumesc, maître Bosch” conține 7 tablouri noi. Într-unul dintre acestea apar Liviu Dragnea, Valeriu Zgonea, Adriean Videanu, Marian Vanghelie și Marko Attila (dat în urmărire prin Interpol), grupați alături de cântărețele Andra și Irina Loghin sub titlul „La blouse romaine”.
Altă pictură constă într-un trio inedit – Daniel Barbu, fost ministru al Culturii, Patriarhul Daniel și Elena Băsescu, mezina fostului președinte (foto jos). Tabloul se intitulează „Eba, Sida și Daniel”, iar ideea care l-a generat este un joc de cuvinte și de imagini.
„Daniel Barbu, care este un oportunist, fost coleg de facultate cu mine, mai mare cu câțiva ani, și-a dat demisia după [simple_tooltip content=’Declarația lui Daniel Barbu din 2013: La dezbaterile pe bugetul 2014 m-a frapat, m-a cutremurat cu adevărat următorul lucru. Credeți-mă, nu vreau să par cinic în fața dumneavoastră, cu tot respectul pentru respectiva categorie de concetățeni ai noștri. Bugetul programului național pentru prevenirea și tratarea HIV/SIDA este jumătate ca buget din toate programele Ministerului Culturii. Deci, ai Ministerul Culturii și programul național de combatere și tratament HIV/SIDA. Jumătate. Unu la doi. După părerea mea, nu suntem în Africa de Sud. Nu sunt milioane de concetățeni afectați de acest hidos flagel al epocii noastre. Nu înțeleg, eu personal.‘]declarația despre bolnavii de Sida[/simple_tooltip]. Syda e și porecla soțului Elenei Băsescu„, explică Marilena Murariu.
"Aduceți alte lucrări!"
Expoziția de acum a fost programată încă din noiembrie 2014. Marilena Murariu spune că a depus o cerere la conducerea Cercului Militar, solicitând spațiul de la Galeria Artelor, iar o lună mai târziu a fost înștiințată că i s-a aprobat.
Pe 4 noiembrie anul acesta, ea a încheiat și un contract cu Cercul Militar, după ce achitase suma de 2.200 de lei, contravaloarea chiriei.
„E adevărat că eu nu am observat atunci, fiind scris foarte mult și mărunt, că e interzisă propaganda politică sau religioasă. Vineri, 13 noiembrie, trimisesem invitațiile, făcusem catalogul, afișul, totul, și mi-au cerut afișul. Afișul l-am făcut doar cu portretul meu, și de aici a pornit toată mișcarea: mi-au zis că îi reprezintă pe cei patru președinți, că e propagandă politică și că ei nu acceptă așa ceva, să merg să îmi iau banii înapoi”, relatează pictorița.
Refuzul de a mai da curs contractului i-a fost comunicat telefonic de către „doamnele salariate” de la Cercul Militar.
La o discuție față în față, tot doamnele din birouri i-au transmis că „domnul colonel nu acceptă așa ceva” și i-au recomandat să „aducă alte lucrări”. În plus, doamnele au refuzat să înregistreze o cerere în care Marilena Murariu solicita să i se aducă la cunoștință motivele deciziei.
Am solicitat și noi, telefonic, o poziție oficială pentru cenzurarea expoziției. Geanina Dragomir, responsabilul relațiilor cu presa la Cercul Militar Național, ne-a spus că nu poate oferi niciun răspuns în această chestiune.
Lucrarea "MIR Iskusstva". Foto: Arhiva Marilenei Murariu.
Călin Hentea, specialist în istoria propagandei și în istorie militară, fost angajat al Statului Major General, a comentat pentru site-ul modernism.ro pe marginea acestui caz:
„Faptul că acești culturnici cu grade mari (…), și care zic că se ocupă de arta și cultura din armată, nu auziseră (de văzut nici vorbă) de personalitatea artistică a Marilenei Murariu și a precedentelor sale expoziții din 2011 și 2012 poate fi parțial scuzat. Nimeni nu-i perfect, nici atoateștiutor.
Grav este că acești yes-man-i bățoși în uniformă fac cu adevărat politică tocmai prin actul de cenzură pe care, iată, îl exercită asupra unui artist în baza crasei lor obtuzități culturale, a incapacității lor de a înțelege valențele civice ale unui act cultural și a neputinței lor de a depăși mentalitatea obtuză a unui triumfalism patriotic, presărat eventual cu floricele pe câmpii. Interzicerea unui act de liberă exprimare plastică, a unei atitudini civice critice, a unui pamflet chiar, este un gest politic clar, dar un moștenitor de gândire cepesistă nu poate concepe așa ceva”.
CPS sunt inițialele fostului Comitet Politic Superior al Armatei, departamentul politic al Ministerului Apărării Naționale înainte de 1989.
*
„Mulțumesc, maître Bosch” este cea de-a patra expoziție de acest tip semnată de Marilena Murariu și, în loc de Cercul Militar, va putea fi văzută la Casa de Licitații Goldart.
Prima expoziție a artistei, „Despre Elena în general”, a produs în 2011 un val de opinii pro și contra stilului abordat. A doua expoziție, din 2012, intitulată „Portrete în revoluție”, era o colecție despre impostura unor „eroi” din 1989 și nu a putut fi vernisată nicăieri. Imaginile au fost postate doar pe internet.
La sfârșitul lui 2012, expoziția „Show-off, of, of!” a găsit cu greu un spațiu, fiind deschisă timp de o săptămână la Muzeul Municipal București (Palatul Suțu).
"La Liberté seduisant le peuple", un tablou de 250/200 de centimetri, replică după celebra lucrare a lui Delacroix: extremiștii europeni stau sub sloganul Revoluției franceze de la 1789.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this